Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Levensbedreigend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Levensbedreigend

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen." Spreuken 28 vers 13

Salomo tekent in deze spreuk een levensbedreigende situatie. Tot een ieder die dit leest, komt dit woord. Kijk niet een andere kant op, maar betrek dit op uw eigen houding, op uw en jouw overtredingen. Overtredingen die door de politie worden vastgesteld, maar ook die overtredingen die niemand waarneemt, die bij controles nooit opgemerkt worden. De Heere, de alwetende en alziende God, is erbij als er gefluisterd of gesurft wordt, als er gelachen, gelasterd of gespot wordt. Hij weet wat er rondspookt in uw hoofd.
Salomo zegt niet: als er overtredingen begaan worden... Nee, hij stelt vast dat we overtreders zijn. Letterlijk betekent het eigenlijk: in opstand komen, rebelleren tegen het wettig gezag. Het is het overschrijden van de grenzen die Hij stelde als onze Schepper. Zijn beeld hebben we geschonden en daarmee hebben we de gemeenschap met Hem verbroken. Zo kwamen we terecht op de glijbaan van de zonde.
Het formulier voor het Heilig Avondmaal noemt een hele rij overtreders. De Heere Jezus somt op wat uit het hart zoal voortkomt. Hoorde u uw naam noemen? Durf je dan nog op een ander te wijzen? Of... heb je moeten zeggen: hier zit een overtreder?
O, wat zijn we meesters in het loochenen van de overtredingen. We wijzen op de ander, die het er veel erger van afbracht. We bagatelliseren de zonde en praten die goed. „Heb ik dat gezegd? Ach, dat meende ik niet, hoor. Dat flapte ik er maar uit. Of we geven de omstandigheden de schuld.
Toch is dat een levensgevaarlijk werk. Denk aan Achan, Gehazi en Annanias en Saffira. Levensgevaarlijk, omdat je daarmee doet alsof er geen alwetend God is. Johannes zegt dat je Hem maakt tot een leugenaar! Levensgevaarlijk omdat Hij je er toch eenmaal op zal aanspreken. Wie weet hoe spoedig al. Levensgevaarlijk ook omdat het proces van verharding doorgaat.
Levensgevaarlijk ook voor iemand die zich uitgeeft voor een kind van God. Dan wordt immers de verborgen omgang met de Heere niet ondervonden. Dan is er dorheid, geen zegen onder de prediking en een vruchteloze avondmaalsgang. Salomo zegt: Je zult niet voorspoedig zijn. Het maakt je diep ongelukkig. Zeg maar gerust: het brengt het eeuwig verderf!

Tegenover het bedekken spreekt Salomo van het bekennen van de overtredingen: die ze bekent en laat. Voor de duivel en zijn engelen is het overtreden onherstelbaar. Ook wij hadden dat verdiend. Maar de Heere heeft van eeuwigheid een weg uitgedacht waardoor het voor een gevallen mens toch mogelijk is om van de toorn van God verlost te worden en in de gemeenschap met Hem hersteld te worden. De weg van de wedergeboorte door Gods Geest en de levendmaking door Christus dood en opstanding. In de weg van bekering en het geloof in Gods eniggeboren Zoon.
De waarachtige bekering begint met het zich verootmoedigen voor Gods aangezicht. Wie zondaar wordt voor God gaat zn overtredingen bekennen. „Ik bekend o Heer, aan U oprecht mijn zonden... Het komt openbaar in het breken met de zonden. Al koester je de zonde, al ondervind je dagelijks de zuigkracht van de zonde, je kunt er niet mee leven. Je wordt een tweemens, zoals Paulus, die sprak: „Het goede, dat ik wil, dat doe ik niet, en het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Ik, ellendig mens.
Barmhartigheid verkrijgt de mens die zijn overtredingen bekent en laat. Dat is niet de verdienende oorzaak ervan. Barmhartigheid wordt verkregen, alleen door Christus. Jesaja profeteerde: „Hij is om onze overtredingen verwond en om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld. Met de overtreders is Hij geteld en Hij heeft voor hen gebeden. Daarom is God de Vader van alle barmhartigheid. Daarom kan Paulus na het „ik ellendig mens zeggen: „Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere, om Wiens wil hij barmhartigheid heeft verkregen!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 november 2009

Terdege | 180 Pagina's

Levensbedreigend

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 november 2009

Terdege | 180 Pagina's