Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Heb je kind lief met de juiste taal

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Heb je kind lief met de juiste taal

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Natuurlijk houden we van onze kinderen. Maar hoe laten we ze dat merken? In het boek De 5 talen van de liefde van kinderen stelt Gary Chapman dat ieder kind een voorkeurstaal heeft om liefde te ontvangen.

Bij kinderen vanaf zes jaar ga je dat steeds beter merken, al ligt dit niet vast voor het leven. Alle vijf de talen zijn goed voor kinderen, maar liefde in de eigen ‘taal’ spreekt het meeste aan. En tegelijk kunnen negatieve aansporingen in die taal de meeste schade toebrengen. Liefde is voor een kind als vruchtbare aarde voor een bloem. Of als benzine om de emotionele tank te vullen. Vanuit een liefdevolle basis kan een gevoel van veiligheid, hoop en zelfvertrouwen groeien, alle drie belangrijk voor verdere ontwikkeling. Echte liefde is onvoorwaardelijk en „zoekt zichzelf niet” (1 Korinthe 13). Het is geen liefde als beloning voor gedrag of prestaties, maar juist liefde ondanks alles. Het is de kunst om bij elk kind de juiste taal te vinden om onvoorwaardelijke liefde over te brengen. En trouwens ook richting uw vrouw of man. Door de juiste taal blijft de tank gevuld en is het gemakkelijker om de ontwikkeling te ondersteunen en duidelijke grenzen te bieden. Natuurlijk betekent een liefdevol gezin niet de afwezigheid van problemen. Maar juist door lief te hebben, weet een kind zich gewaardeerd. Dan is er ruimte voor verdere ontwikkeling. En waar liefde woont, gebiedt de Heer’ de zegen.

Positieve woorden
Michel (7): „Ik weet dat mama van me houdt, want ze zegt het elke dag als ik naar school ga.” Positieve, opbouwende woorden zijn een belangrijke manier om liefde te laten merken. Het gaat om liefdevolle en tedere woorden. We kunnen kinderen complimenten geven om wie ze zijn, of prijzen om wat ze doen. Voor kinderen met dit als eerste liefdestaal zijn positieve woorden opbouwend en bemoedigend en harde berispingen of scheldwoorden schadelijk. Is positief praten lastig geworden door negatief gedrag of spanningen? Begin er eenvoudig mee door aan het eind van de zin de toon van je stem omhoog te buigen. Of door meer vragen te stellen in plaats van te commanderen

2. Tijd en aandacht
Sanne (8): „Ik weet dat mijn ouders van me houden, omdat ze wat samen met mij doen. Soms met mijn broertjes erbij, maar ook met mij apart.” Onverdeelde tijd en aandacht vult de liefdestank van kinderen. Het gaat om samen dingen doen, waarbij het niet eens zoveel uitmaakt wat. Met deze taal merkt een kind: ik ben belangrijk. Juist tijdens het samenzijn leer je elkaar beter kennen. Gedachten en gevoelens worden gedeeld in gesprekken die soms zomaar ontstaan onder het samen afwassen of winkelen. Met oudere kinderen worden de maaltijden belangrijkere momenten, of een vaste avond in de week. Ook een gepland dagje of nachtje uit is voor kinderen met deze liefdestaal een toppunt.

3. Lichamelijke aanraking
Jelmer (12): „Tuurlijk houden ze van me. Pa geeft me een por als hij langsloopt en we stoeien vaak op de grond. Ma zoent en knuff elt me altijd, gelukkig niet meer waar mijn vrienden bij zijn.” Onze kinderen knuff elen of vasthouden, is misschien wel de gemakkelijkste manier om onvoorwaardelijke liefde te tonen. Uit onderzoeken is gebleken dat baby’s die in hun eerste levensmaanden vaker aangeraakt worden zich gezonder ontwikkelen. Hoe ouder de kinderen worden, hoe beter je aanrakingen moet afstemmen op wie je kind is. Een jongen of een meisje? Aanhankelijk of zelfstandig? Stoeien met papa, massage van zere nekspieren of een klap op de schouder kunnen oudere kinderen ook op prijs stellen.

4. Cadeaus
Lisette (11): „Een armbandje uit Peru, een knuff el uit Londen... Papa neemt altijd iets voor me mee na een reisje.” Jawel, ook met cadeaus kun je echte liefde tonen. Al heeft dat niets te maken met hoe duur of hoe groot een cadeau is of waar het vandaan komt. Een cadeau als echte gift, onverdiende gave, kan liefde overbrengen, in tegenstelling tot cadeaus die we geven als afkoopsom of goedmakerij. De taal van cadeaus gaat dan ook altijd gepaard met andere liefdestalen, zoals positieve woorden. Een mooie schelp van het strand voor de verzamelaar of een extra koekje in de broodtrommel op een spannende dag zijn uitstekende manieren om liefde te laten zien.

5. Dienstbaarheid
Martine (19): „Ik voel dat mijn ouders van me houden, want ze zorgen zelfs goed voor me nu ik op kamers zit. Pa heeft veel geholpen bij het verven en verhuizen.” De taal van het dienen is richting kinderen nog niet zo gemakkelijk in te vullen. We doen als ouders al zoveel voor onze kinderen. En er is een lastig spanningsveld tussen dienstbaarheid en zelfstandigheid. We doen graag iets voor ze, zeker als ze het moeilijk hebben, maar ze mogen ook leren op eigen benen te staan. Dienstbaarheid brengt liefde over op momenten waarop je kind het extra nodig heeft. Het gaat om helpen met lastig huiswerk of de schoenen poetsen voor je zoon die naar zijn eerste sollicitatiegesprek gaat. Als ouder geef je daarmee een krachtig voorbeeld van anderen helpen in plaats van zelfgerichtheid. Bedenk bij een verzoek van je kind zorgvuldig of je met je liefdevolle reactie de liefdestank vult of juist lek stoot.


Arme kinderen

Armoede in een gezin heeft grote invloed op de rest van het leven van een kind, concluderen onderzoekers van de universiteit van British Columbia. Vooral de periode tot het zesde levensjaar is van cruciaal belang in de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling van de hersenen. De Amerikaanse onderzoekers volgden veertig jaar lang een groep van 1500 kinderen. De arme kinderen blijken gemiddeld twee jaar korter onderwijs te hebben genoten, werken 451 uur per jaar minder en verdienen uiteindelijk nog niet de helft van het salaris van de rijkere kinderen. Verder kampen de arme kinderen later vaker met een slechte gezondheid en psychische problemen. De arme jongens uit de groep kwamen twee keer zo vaak met Justitie in aanraking. Voor meisjes had de armoede andere consequenties. Het aantal dat een buitenechtelijk kind kreeg, was zes keer zo groot.

Diaconieën en beleidsmakers bij de overheid kunnen hun winst doen met het onderzoek: Het blijkt dat extra geld voor arme gezinnen de kinderen helpt een betere toekomst te krijgen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 april 2010

Terdege | 92 Pagina's

Heb je kind lief met de juiste taal

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 april 2010

Terdege | 92 Pagina's