Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meubels voor de top

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meubels voor de top

Jan Frantzen: „Belangrijk is dat je de concurrentie voor blijft”

7 minuten leestijd

Voor een meubelbeurs in Kortrijk maakte Jan Frantzen een tien meter hoge boekentoren. Die symboliseert zijn ambitie: meubels maken voor de top. Zijn nieuwe lijn Art Deco blijkt een voltreff er. „Je moet er hard aan werken om door zon economische crisis heen te komen, maar er komt ook een dosis geluk bij.

Hij is net terug van een reis naar Amerika. Voor het leggen van contacten, om zich ook op de Amerikaanse markt een plaats te veroveren. De jetlag is Jan Frantzen (62), eigenaar van Jan Frantzen Exclusive Interior Design, nog niet geheel te boven. De afspraak is hem door het hoofd geschoten, maar improviseren is hij gewend. Binnen vijf minuten staat er koffie op een van de tafels in zijn toonzaal te Zevenhuizen. Uit een monumentale kast plukt de meubelontwerper een dossier met tekeningen voor de inrichting van de Iraakse ambassade. „Kijk, met dit soort dingen zijn we bezig.”

De economische crisis is voor Frantzen geen reden om wat gas terug te nemen. Integendeel, plannen om zijn bedrijf steviger op de kaart te zetten, haalde hij naar voren. „Vorig jaar hadden we tussen januari en augustus een omzetdaling van veertig procent. Dat voorzag ik al: van de koek van zo’n crisis krijg je een stuk mee. Daar moet je op een goede manier op inspelen. Vanaf augustus plussen we weer. Belangrijk is dat je blijft geloven in je product.” Hij gooit een nieuwe map op tafel, met een eerste schets en uitgewerkte driedimensionale computertekeningen van het souterrain onder een luxe woning. „Kijk, dit moet een exclusieve barkamer worden. Ik ratel maar gewoon door, als u het niet erg vindt.”

Pander
Hoewel hij een florerend bedrijf opbouwde, bleef de meubelontwerper in taal en uiterlijk dezelfde. Een ongecompliceerde, hardwerkende Rotterdammer, zonder kapsones. „Op school deugde ik nergens voor. Ik zat altijd te tekenen.” Omdat hij vond dat hij te weinig zakgeld kreeg, en zijn vader daar wat anders tegenaan keek, begon hij in oude radio’s te handelen. „Van die grote houten kisten. Die probeerde ik weer aan de praat te krijgen. Om de verkoop te bevorderen, deed ik ook wat aan het uiterlijk.” Door deze bezigheid kwam hij in contact met een restaurateur van antieke meubelen. „Van die man heb ik heel veel geleerd. Mijn aankopen mocht ik in zijn werkplaats opnieuw inkleuren en politoeren. Dan zagen die radio’s er weer als nieuw uit. Als tegenprestatie hielp ik hem in de schoolvakanties. Voor dat soort werk bleek ik wel feeling te hebben. Ik ging ook mee naar antiekbeurzen. Niet om wat te kopen, daar had ik geen geld voor, maar omdat ik die meubels mooi vond. Voor de aardigheid begon ik zelf schetsen van meubels te maken, in klassieke stijl.” Na zijn mts-opleiding meubilering kon hij aan de slag bij Koninklijke Pander Interieurs. „Dat was een bedrijf van een heel behoorlijk niveau, met vestigingen in Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Groningen. Ze leverden aan de detailhandel, gaven interieuradviezen, richtten directiekantoren in en maakten luxe scheepsinrichtingen. Waar de gemiddelde meubelzaak ophield, ging Pander verder.”

Engelse lijn
Op 26-jarige leeftijd begon Frantzen voor zichzelf, met een detailhandel in het oude westen van Rotterdam. „Van m’n vader kon ik een paar centen lenen. Die had ik nodig voor de overname van de winkelinrichting. Het was een bestaande meubelzaak. Behoorlijk verlopen, maar dat scheelde me niet. Ik had m’n eigen bedrijf.” Van meet af aan was zijn ideaal het ontwerpen en verkopen van exclusief meubilair. „Dan moet je eerst geld zien te maken. De banken zijn alleen welwillend als het zonnetje schijnt. Heb je ze echt nodig, dan zijn ze niet thuis. Het is niet eenvoudig om vanuit de min zo’n zaak op poten te krijgen, want de kost gaat voor de baat uit.” De inspanningen om zich door zijn collectie te onderscheiden, wierpen vrucht af. Naarmate zijn portemonnee gevulder raakte, kocht Frantzen steeds luxer meubilair in. „Mooie mahoniehouten en notenhouten kasten. Dat ging goed. In 1984 kwam ik met een zaak op de Lijnbaan.” Naast de verkoop ging hij zich toeleggen op het ontwerpen van meubelen. Contacten met een fabriek die in staat was aan zijn eisen te voldoen, leidde tot de beslissing in eigen beheer te gaan produceren. Voornamelijk kasten, met strakke, Engelse lijnen. „Toen ik met die fabriek in zee ging, werkten er vier mensen. Nu tweehonderd.”

Massief mahonie
In 2000 verhuisde Frantzen naar een pand in Zevenhuizen. Daar heeft hij een showroom van 2500 vierkante meter tot zijn beschikking. Ingericht met kant-en-klare woonkamers, kantoren en bibliotheken vol luxe kasten, lederen sofa’s, salontafels, sidetables, bankstellen, stoelen en fauteuils. Iets verderop ligt een gigantisch magazijn. „We kunnen bijna alles uit voorraad leveren. Wilt u zes van die grote kasten en twintig van deze stoelen, dan hebt u ze morgen thuis staan.” Onder de acht werknemers is een binnenhuisarchitect, afkomstig van Pander. De eigenaar van het bedrijf is veel op reis. „Nu vooral naar Amerika, om die nieuwe vestiging van de grond te krijgen. De rest van m’n tijd ben ik druk met ontwerpen. De binnenhuisarchitect maakt de tekeningen van de totale ruimte.” Massief mahonie blijft voor Frantzen de favoriete houtsoort. Naast klassiek Engels meubilair ging hij producten in de stijl van de jaren dertig ontwerpen, onder de naam Art Deco. Hij liep al langere tijd met die gedachte, de economische crisis versnelde de ontwikkeling van een nieuwe lijn. Die blijkt zo aan te slaan, dat de effecten van de economische crisis er grotendeels door ongedaan worden gemaakt. „We zitten qua omzet ver boven vorig jaar.”

Ontwikkelde groep
Zijn doelgroep bereikt Frantzen door intensief te adverteren in onder meer NRC-Handelsblad, het Financieel Dagblad en Terdege. „De lezers daarvan zitten financieel boven het gemiddelde. Van Terdege wist ik dat niet, die kring was me onbekend, maar de praktijk bewijst het. Het is een ontwikkelde groep mensen, met gevoel voor humor, gesteld op aandacht en geduld. Ze zetten de zaken graag goed op een rij, maar als ze tot aankoop overgaan, doen ze het goed.” De opdrachtgevers behoren zonder uitzondering tot de economische bovenlaag van de bevolking. „Bankiers, accountants, notarissen, artsen, advocaten, dat soort mensen. Daarnaast zijn er de grote instellingen. Regelmatig hebben we orders van het ministerie van Defensie. In het spoorwegmuseum hebben we een grote bibliotheek geplaatst. Ook in de artiestenwereld zijn we bekend. Zo hebben we de inrichting gedaan bij Linda de Mol en André van Duin.” De contacten met alle mogelijke figuren versterkt voor Frantzen de charme van zijn vak. „Op een dag hadden we oud-minister Jan Pronk over de vloer. Dat vond ik altijd een naar mens, nog afgezien van het feit dat hij niet van mijn politieke kleur is, maar in de persoonlijke contacten is hij heel positief en gezellig. Echt een leuke man.”

Toren
Voor een meubelbeurs in het Belgische Kortrijk ontwierp Frantzen vorig jaar een boekenkast van tien meter hoog, in de vorm van een Babylonische toren. „Puur als publiciteitsstunt. Ik heb hem in compartimenten laten maken. Die zijn op elkaar geplaatst. Zo moet je steeds weer iets verzinnen om de aandacht te trekken.” Over het succes van Art Deco is de ondernemer zelf verbaasd. „De oude modellen zijn nog steeds het uitgangspunt, maar we passen ze iets aan. Daardoor wordt de uitstraling heel anders. De oude modellen gaan momenteel met hoge kortingen weg, maar ondanks het gigantische prijsverschil kiezen veel mensen voor het nieuwe model. Art Deco is blijkbaar onze toekomst, dat had ik niet verwacht. Je moet er hard aan werken om door zo’n crisisperiode heen te komen, maar er komt ook een dosis geluk bij.” Een bijkomend voordeel is dat Art Deco met name onder het wat jongere publiek aanslaat. „Door ons aanbod en de prijs moeten wij het vooral van de vijftig- en zestigplussers hebben. De nieuwe lijn slaat ook bij veertigplussers aan.” Van een Art Deco-bank met een in de rug aangebrachte boekenkast, decoratief en efficiënt, liet de ontwerper er meteen twintig maken. De prijs van 4300 euro is voor zijn klanten geen probleem. „Belangrijk is dat je de concurrentie een paar stappen voor blijft. En dat je geen concessies doet aan de kwaliteit, ook in economisch moeilijke tijden niet.”


Voor meer informatie: www.janfrantzen.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 mei 2010

Terdege | 116 Pagina's

Meubels voor de top

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 mei 2010

Terdege | 116 Pagina's