Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van Eend tot Burton

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Van Eend tot Burton

Iwan Göbel: „Wij lopen in de autobranche al tien jaar voorop, nu begint men dat ook te zien”

8 minuten leestijd

Vanaf hun jonge jaren waren Dimitri en Iwan Göbel onafscheidelijk. Dimitri bedacht van alles, Iwan testte het uit. Nu runnen ze samen Burton Car Company, het automobielbedrijf dat sportautos bouwt op het onderstel van een Lelijke Eend. „Dit is de beste sloopregeling ooit.

Van humbug hebben ze een afkeer, een speciale showroom kent Burton Car Company niet. De modellen zijn te bewonderen in het simpele bedrijfspand op een industrieterrein buiten Zutphen. Een bank kwam er niet aan te pas. Van hun ouders leerden Dimitri (43) en Iwan Göbel (40) nooit onnodig schulden te maken.
Henk Göbel en zijn echtgenote Marga Göbel-Carlier verdienden de kost als beeldend kunstenaar. Een alternatieve opvoeding kreeg hij niet, vindt Iwan, commercieel directeur van Burton.
„Onze ouders waren hard werkende mensen. Dat is het eerste wat we van ze hebben geleerd. Omdat ze een vrij beroep hadden, kregen we elke klasse over de vloer. Van de burgemeester tot het gewone voetvolk. Daar leer je ook veel van.”
Dimitri kwam ter wereld in Maastricht, Iwan in een gehucht tussen Halsteren en Roosendaal. „Daarna zijn m’n ouders naar het noorden getrokken, daar zijn we ook nog een paar keer verhuisd. De meeste herinneringen heb ik aan Laag-Soeren. We woonden daar in een groot herenhuis aan de rand van het bos, met afzonderlijke ateliers voor mijn vader en mijn moeder en een gemeenschappelijk atelier. Ook wij hadden alle ruimte om te knutselen.”

Broer konijn
Dat ze al jong wat in hun mars hadden, bewijst het mini-sportautootje in de loods. Ontworpen door de toen negenjarige Dimitri. Aan de realisatie mocht ook Iwan meewerken. Het stuurhuis haalden ze uit een Daf 33, de motor van een Zündapp. „Mijn vader had één verlamde arm, door een motorongeluk. Daardoor hielp mijn broer hem al jong met lassen. Dimitri vond dat leuk en voor mijn vader was het heel handig. Dimitri bedacht altijd van alles, ik fungeerde als proefkonijn en hulp. Dat is heel lang zo gebleven. Hij noemt me nog steeds ‘broer konijn’.”
Dimitri ging in het voetspoor van zijn ouders naar de kunstacademie.
Iwan, zakelijker en extroverter dan zijn broer, koos voor de HEAO. Al tijdens zijn studie begon Dimitri met het ombouwen van de Citroën 2CV, bekend als Lelijke Eend, tot een Lomax of een kleine pickup. Hij bracht de activiteit in 1993 onder in het bedrijf Duck Hunt. Twee jaar later verhuisde de onderneming naar Zutphen, in 1999 werd er de grootste 2CV-shop van Nederland aan toegevoegd.
Vanaf de start van de onderneming verleende Iwan hand- en spandiensten, en adviseerde hij zijn broer op het zakelijke vlak. In 1995 werd hij officieel partner. „De meeste mensen die een economische studie doen, denken alleen in geld. Ik had daar moeite mee, door wat we van thuis hebben meegekregen. Je moet beslissingen met je hart en je ziel nemen. Voor mij was het geen moeilijke keus. Ik ben gek op auto’s en vond het een leuk bedrijf. Voor de media zeggen we wel eens dat Dimitri de ontwerper is en dat ik de ondernemer ben, in werkelijkheid doen we bijna alles samen. Wel hebben we de eindverantwoordelijkheid verdeeld.”

Donorauto’s
Een meningsverschil tussen de gebroeders Göbel en de leiding van Lomax leidde ertoe dat de broers in 2000 verder gingen als Burton, de naam van de door Dimitri ontworpen auto. „Die klinkt Engels, dat past bij ons autootje. En het is een naam die iedereen goed kan uitspreken. We zijn nog steeds importeur van Lomax, maar de belangstelling voor Burton is onvergelijkbaar veel groter.”
Voor de wet is de Burton een Lelijke Eend. „Een auto heeft drie hoofdbestanddelen: de koets, het chassis en de motor. Je mag een derde veranderen. Wij plaatsen op het onderstel onze eigen koets. Het chassis vernieuwen we, dat is wettelijk iets anders dan veranderen. De motor vervangen we zo nodig door een motor van een andere Eend.”
Voordeel van het roemruchte voertuig van Citroën is de perfecte wegligging. „En het feit dat er vijf miljoen van gemaakt zijn. Nog steeds rijden er 200.000 in de wereld rond, in Nederland zo’n 12.000. Dat zijn voor ons voldoende donorauto’s voor de komende 25 jaar. Het ontwikkelen van een totaal nieuwe auto kost ontzettend veel energie. Waarom zouden we geen gebruik maken van wat we al hebben? Dit is de beste sloopregeling ooit.”

Bouwpakket
Wie voor weinig geld klaar wil zijn, koopt bij Burton Car Company voor vierduizend euro het basispakket: de basale polyester koets in de gewenste kleur. „Voor hooguit duizend euro heb je een donoreend. Ik heb een klant die voor 5100 euro klaar was.” Helemaal aan de andere kant staat de doe-hetzelver die uiteindelijk 16.000 euro kwijt was. „Door alle toegevoegde accessoires. Een gemiddelde zelfbouwer geeft 10.000 euro uit.”
Een kant-en-klare Burton kost minimaal 11.000 en maximaal 22.000 euro. De meeste klanten bouwen de sportwagen zelf. Technisch hoef je er volgens Iwan Göbel niet voor te zijn.
„We hebben een bouwpakket verkocht aan twee vrouwen die nog nooit een stuk gereedschap hadden aangeraakt. Inmiddels rijden ze met hun Burton rond. Ze stonden dit voorjaar bij ons op de Auto-Rai.”
Een viertalige handleiding beschrijft stap voor stap wat de zelfbouwer moet doen. „De meeste problemen hebben we met mannen die heel handig zijn. Die raadplegen de handleiding pas als er iets fout gaat. Begin je met lezen, dan kan het niet mis gaan. Duur gereedschap hoef je niet aan te schaffen. Met een goeie boormachine, wat ringen steeksleutels en een paar schroevendraaiers kom je een heel eind.”

Porsche
Het publiek dat een Burton aanschaft, is een afspiegeling van de samenleving. „Van vuilnisman tot dokter en van jong tot oud. De aanschaf van een Burton is goed te overzien. Afschrijven doet hij vrijwel niets. Hij rijdt een op twintig, de wegenbelasting is nul. Burton behoort tot de zuinigste benzineauto’s. Met techniek van zestig jaar geleden, dat is toch geweldig. Zo’n autootje weegt bijna niks: 480 kilo.”
Zelf reed Iwan Göbel enkele jaren een Porsche 911. „Ook een geweldige auto, maar de kosten liepen op een gegeven moment de spuigaten uit. En in rijgedrag vind ik de Burton prettiger. Die van mij heeft eerst 180.000 kilometer als Lelijke Eend gereden. Inmiddels heeft hij 234.000 kilometer als Burton op de teller staan. De motor is tussendoor één keer gereviseerd en loopt nog als een zonnetje.”
Inmiddels zijn zo’n 1100 Burtons verkocht, in veertien landen. De onderdelen worden in 21 landen gemaakt. „Van Rusland tot Noord-Afrika. Wij zijn niet alleen goed in het bedenken en op de markt zetten van dingen, maar ook in het uitbesteden van de productie. Ik heb toevallig logistiek gestudeerd, dat komt goed van pas. De groep die hier rondloopt, moet klein blijven. Dan kun je creatief zijn. We werken in Nederland met zo’n twintig mensen. In Zutphen doen we alleen de afbouw en de distributie.”

Respect
In 2003 werden de gebroeders Göbel nog geweerd van de Auto-Rai. Twee jaar later stonden ze er wel. Dit voorjaar behoorden ze tot de aandachttrekkers. „Burton past helemaal in de trend van kleine, lichte, zuinige autootjes. De economische crisis heeft in de auto-industrie tot een ramp geleid, wij hebben nog nooit zulke goede jaren gehad. Onze omzet gaat nu richting de twee miljoen euro per jaar.”
Nog belangrijker is voor Iwan Göbel dat de onderneming geen cent schuld heeft. Aanvankelijk noodgedwongen. „Er was geen bank die ons wat wilde lenen, alles hebben we met eigen geld gedaan. Nu zien banken ons graag komen, maar we gaan gewoon op de oude voet verder. De achterliggende tijd heeft duidelijk gemaakt wat er gebeurt als je veel te gemakkelijk kunt lenen. De mensen hadden geen enkel gevoel meer bij geld.”
Dat het tij is gekeerd, vindt hij niet verkeerd. „Nu komt de echte ondernemer bovendrijven. Die heeft tegenwind nodig, net als een opstijgend vliegtuig. Ik spreek veel via Speakers Academy, om mensen wakker te schudden. De laatste jaren ging het alleen over geld en groot. Daar hebben Dimitri en ik onze keuzes nooit door laten bepalen. Het gekke is dat je dan op de lange termijn heel gunstig uitkomt. Waarschijnlijk dankzij onze ouders. Kunstenaars lopen altijd voorop: in denkwijze, mode, creativiteit. Wij lopen in de autobranche al tien jaar voorop, nu begint men dat ook te zien. We ontvangen steeds meer respect.”

 


Een elektrische Burton
In 2010 presenteerden de gebroeders Göbel de Burton Electric. Hij werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met de afdeling Autotechniek van de HTS Arnhem. Sinds april 2011 is hij verkrijgbaar. De bedoeling is dat de elektrische Burton op termijn in Zuid-Limburg wordt geproduceerd. De Burton Electric, die 750 kilo weegt, wordt aangedreven door een 25 kilowatt elektromotor van Italiaanse makelij. Met volle accu’s is het bereik 140 kilometer, de topsnelheid ligt op 120 kilometer. Het vullen van de accu’s kost drie en een halve euro. Als bouwpakket is de Burton Electric te koop vanaf 25.000 euro, kant-en-klaar vanaf 35.000.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 juli 2011

Terdege | 83 Pagina's

Van Eend tot Burton

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 juli 2011

Terdege | 83 Pagina's