Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zakenman Thijs van den Heuvel: „We zullen een linke stap terug moeten doen”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zakenman Thijs van den Heuvel: „We zullen een linke stap terug moeten doen”

5 minuten leestijd

Het verdwijnen van de euro of het beperken van de munt tot een aantal landen noemt hij „niet realistisch”. Zakenman en Zuid- Europakenner …ijs van den Heuvel is er vast van overtuigd dat we met z’n allen een flinke stap terug moeten doen. „Er zal weer gewerkt moeten worden voor wat we denken te consumeren.”

Hij omschrijft zichzelf als een ‘groenteboer’. Een verhullende benaming voor de directeur van de Olympic Food Group, een groep van twaalf groenten- en fruitbedrijven die grote winkelketens bevoorraadt en een omzet van meer dan 400 miljoen euro heeft.
Thijs van den Heuvel begon in 2001 voor zichzelf in Barendrecht, na een jarenlange carrière bij Hagé International.
Olympic Fruit haalt vers fruit uit alle delen van de wereld. De wortels van het bedrijf liggen in Zuid-Europa, waar de zakenman de naam Olympic Fruit van overnam. Van den Heuvel, die vloeiend Grieks spreekt, deed en doet veel zaken in Griekenland, waar zijn bedrijf druiven, citrus en steenfruit inkoopt. Olympic Fruit heeft geen last van de barre economische situatie in dat land. „Wij kopen er ons fruit en betalen de leveranciers. Maar exporteren naar Griekenland wordt een steeds hachelijker onderneming.”
Hij ziet weinig perspectief voor de geplaagde Grieken. „Ik ken veel mensen daar en zie dat de beter opgeleiden vertrekken. Er is echt sprake van een braindrain. Er is geen echte industrie, alleen een agrarische sector en het toerisme. Het laatste is te duur geworden en op agrarisch gebied dreef het land naast de fruitindustrie op katoen en tabaksteelt. Nota bene teelten die werden gesubsidieerd door Brussel.”

Sentiment
Voor Europa zelf betekent Griekenland niet zoveel, meent hij. „De bijdrage aan Europa is gering. Het steunen kost wel veel geld, maar valt in breder verband relatief mee. Maar we moeten niet vergeten dat ook Italië, Spanje en Portugal er uiterst zwak voorstaan. Persoonlijk ben ik van mening dat die landen voor ons nog meer onaangename verrassingen in petto hebben.”
Toch zit er weinig anders op dan de euro overeind te houden, is zijn mening. „Die heeft dankzij een bijdrage aan onze internationale positie heel veel voordeel gebracht. De euro biedt een tegenwicht voor de dollar en de yen. Overzichtelijk zakendoen zonder valutarisico’s heeft geleid tot een verdere groei van onze economie. Daar heeft echt iedereen van geprofiteerd.”
Van het sentiment rond de gulden moet Van den Heuvel niets hebben.
„Herinvoering van eigen munten is niet alleen te duur, maar ook niet haalbaar. Nederland is per definitie afhankelijk van de buurlanden en kan economisch op eigen kracht nauwelijks bestaan. Als Duitsland niest, zijn wij ook verkouden. We zijn economisch een provincie van Duitsland. Onze haven, distributie en exportsectoren als de tuinbouw zijn afhankelijk van het achterland, van het Ruhrgebied tot aan Moskou en Milaan.”
De invoering van de euro heeft prijsverhogingen tot gevolg gehad. „Maar aan de andere kant is, mede als gevolg van de supermarktoorlog die in 2003 begon, Nederland een van de landen waar je het goedkoopst boodschappen doet. Dat wordt weleens vergeten. Het totale prijsniveau is, los van de inflatie, met in totaal 37 miljard euro gedaald. Terwijl de grondstoffen zijn gestegen, zijn de inkomsten van onder anderen de boeren en tuinders sterk onder druk gekomen.”

Eerlijk delen
De eurocrisis is een rechtstreeks gevolg van het ontbreken van goede afspraken. „Iedereen wist dat
Zuid-Europeanen wat makkelijker in elkaar steken. Maar het noorden heeft zich de afgelopen jaren evenmin aan de begrotingsafspraken gehouden.”
Een oplossing kan volgens Van den Heuvel alleen worden gevonden in het maken van betere en verdergaande verdragen. „Een monetaire unie vraagt verregaande politieke samenwerking.”
De tot de reformatorische gezindte behorende zakenman staat daar nuchter in. „Als je niet bereid bent te delen, kom je ook niet aan vermenigvuldigen toe. We willen krampachtig onze welvaart vasthouden, maar zullen dat niet alleen kunnen. Een centrale regie is echt nodig. Natuurlijk moet je per land een stuk herkenbaarheid voor mensen houden. Ik heb nooit iemand ontmoet die er prat op gaat dat hij Europeaan is. Mensen zijn trots op hun roots.”
Het huidige welvaartsniveau kan niet worden vastgehouden. „Het zwaartepunt van de groei en bedrijvigheid is verplaatst naar het Verre Oosten. Wij hebben zo lang in welvaart kunnen leven, omdat allerlei spullen voor ons goedkoop in China gemaakt zijn. We zullen een flinke stap terug moeten doen. Door de schuldencrisis, maar ook omdat de welvaart eerlijker over de wereld verdeeld moet worden. Dat betekent dat we weer moeten gaan werken voor wat we denken te consumeren.”
De crisis heeft verschillende gezichten, aldus de directeur van Olympic Fruit. „Dat is voor velen dat ze nog maar twee in plaats van drie keer per jaar met vakantie kunnen gaan. Aan de andere kant zijn er mensen die zich niet meer kunnen voorzien in hun eerste levensbehoeften. Ons bedrijf is betrokken bij de Voedselbank. De groep die zich daar meldt, groeit sterk. Dat laatste vind ik een schande.”

Gezondheidszorg
Het brengt hem op zijn persoonlijke missie: Een voortdurend pleidooi voor een eerlijker verdeling van het beschikbare voedsel en, binnen zijn bedrijf, het aanprijzen van gezond eten. „We leven gestrest om aan onze verplichtingen te kunnen voldoen en consumeren snel en ongezond. Obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker zijn het gevolg. Al deze ziekten zijn voedselgerelateerd. Vervolgens gaan we dat ‘repareren’ door van de gezondheidszorg onze grootste kostenpost te maken. Dat is toch zot?”
In allerlei verbanden beijvert Van den Heuvel zich voor het bewust maken van de consument in de vraag naar goede groenten en fruit.
De tuinbouwsector omschrijft hij als een van de grootste geheimen van Nederland. „Doordat we zoveel per vierkante meter produceren en een technische voorsprong hebben, behoren we tot de drie belangrijkste producenten ter wereld. Samen met andere topsectoren moeten we dat de komende jaren beter benutten.
Een gerichte en vraaggestuurde productie is van groot belang maar dan moeten we de consument eerst bewust maken van het beste medicijn: groenten en fruit.”

www.olympicfoodgroup.com

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 januari 2012

Terdege | 100 Pagina's

Zakenman Thijs van den Heuvel: „We zullen een linke stap terug moeten doen”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 januari 2012

Terdege | 100 Pagina's