Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aan ons geopenbaard

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Aan ons geopenbaard

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Wat is het als de Heere Jezus Zich aan je hart openbaart? Onze dominee gebruikt die woorden regelmatig in zijn preken. Ze brengen me vaak in verwarring.

Beste vriend, Je stelt een tere vraag over een heel teer onderwerp: de openbaring van de Heere Jezus in het hart van een zondig mens. Het is goed om er met elkaar over na te denken, en dat biddend om het licht en de leiding van de Heilige Geest. Want dit is nu wat we allebei zo nodig hebben en wat wij geen van beiden kunnen missen: dat Christus Jezus Zich aan ons openbaart.
Wat je dominee zegt, is een voluit Bijbelse uitdrukking. De Heere Jezus gebruikt ze Zelf als Hij in gesprek is met Zijn discipelen (Joh. 14:21). En ook de apostel Paulus schrijft met verwondering aan de gemeenten van Galatië dat het God heeft behaagd Zijn Zoon in hem te openbaren (Gal. 1:16.). Wat betekenen deze woorden nu? Moet je denken aan een visionaire ervaring of een soort droom?
Het is belangrijk dat je beseft dat de Heere Zichzelf aan je openbaart in Zijn Woord. Dat is al zo’n groot voorrecht: God maakt Zich in de Bijbel aan je bekend. Dat gaat van Hem uit. In de verkondiging die ‘s zondags uitgaat, komt de Heere Zelf je zeer nabij. In Zijn Woord, en in de prediking ervan, laat Hij zien Wie Hij is. Zou Hij dat niet doen, dan zou je Hem nooit kunnen kennen.
Het is ook het eerste wat de Heere je op het hart wil drukken: dat je Hem niet kent, en dat omdat je je van Hem hebt afgekeerd. Je hebt God verlaten. Je hebt Hem daarom tot heilige toorn bewogen. God wil je dat laten aanzeggen: je hebt tegen Hem, de heilige, rechtvaardige God, gezondigd. Daarvoor is de prediking van Gods wet onmisbaar. Want Gods wet zegt je wie je bent: een veroordeelde zondaar, die in direct levensgevaar verkeert.

Gods gewone weg in de bekering van mensen is dat Hij het eerst donker in je leven maakt, voordat Hij het licht in je hart ontsteekt. God brengt je eerst in de nood, voordat Hij van vrede spreekt. Als Hij dat doet, geeft Hij je niet iets, maar dan neemt Hij je juist iets af: alle goede gedachten over jezelf, alle hoop op verbetering, je pogingen om zelf vrede met God te maken.
Je krijgt oog voor de vele zonden die je tegen Hem hebt bedreven: met je woorden en daden, maar, veel erger nog, ook met je denken, willen en verlangen. De Heere wil dat je het eens wordt met wat Hij van je zegt: onbekwaam tot enig goed, ook onbekwaam om in eigen kracht in Christus Jezus te geloven, in Hem Die mij in het Evangelie om niet wordt aangeboden.
Is het zo bij je? Ervaar je wellicht ook dat je handen te kort zijn om Hem te omhelzen? Dat je ogen gesloten zijn om in oprecht geloof op Hem te zien? Dat je de deur van je hart niet geopend krijgt?

In die nood wil de Heilige Geest de Heere Jezus aan je hart bekendmaken. Ja, de Heere Jezus openbaart Zichzelf in het Evangelie. Aan alle mensen die het Woord horen, maakt Hij Zich bekend. Dat is zeker. Maar dan openbaart Hij Zich ook in je hart. Hij komt in de verkondiging van het Evangelie tót het hart van allen.
Maar dan komt Hij ook ín je hart. Onvergetelijk moment als dat in je leven gebeurt!
In zulke ogenblikken verlicht de Heilige Geest je verstánd. Wat je nooit zag, zie je nu wel: je ziet heel helder Wie Christus Jezus is en Wie Hij voor zondaren is. Hij is niet langer een gedachte voor je, maar Hij wordt de Levende.
Je gelooft dat Hij je nabij komt, dat Hij je in het oog heeft, ja, dat Hij je óp het oog heeft.
Daar word je zeker van. Dat ga je beamen. Al zou iedereen zeggen dat het niet zo is, voor jou lijdt het geen twijfel.

In het bijzonder laat de Heilige Geest het licht schijnen op Christus’ nodiging tot Hem te komen. Je raakt er innerlijk van overtuigd: de Zaligmaker reikt, wonder van genade, niet alleen anderen Zijn hand, maar ook mij. Krijg je oog voor die nodigende, zo liefdevolle en zo ontfermende hand, dan rijst er in je hart een groot verlangen op om jouw hand in de Zijne te leggen. Dat verlangen ontsteekt de Heilige Geest in je. Hij geeft je ook vrijmoedigheid en kracht om het daadwerkelijk te doen. Hij maakt je gewíllig (Ps.110:3a).
Vriend, kon ik er maar meer over schrijven, maar de ruimte ontbreekt. Zie op Christus en zie hoe Hij wacht om zondaren genadig te zijn (Ps. 32:8)!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 juli 2012

Terdege | 100 Pagina's

Aan ons geopenbaard

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 juli 2012

Terdege | 100 Pagina's