Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘In’ Christus zijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘In’ Christus zijn

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„De apostel Paulus gebruikt de opmerking regelmatig in zijn brieven: in de Heere Jezus Christus zijn. Wat betekenen die woorden? Hoe kan iemand in Hem zijn?

Beste vrienden! Kunnen jullie het ermee eens zijn dat ik voor een keer niet inga op een vraag van één van jullie, maar op een vraag van mijzelf aan jullie? Het gaat om een vraag die van zo’n groot belang is, dat ik ervan overtuigd ben dat zij het hart van het christelijk geloof raakt. Ik wil eerlijk erkennen dat ik er lange tijd aan voorbij heb geleefd. Misschien geldt dat ook wel voor jullie.
Wat bedoelt Paulus te zeggen als hij gemeenteleden in Korinthe, Efeze, Kolosse en Filippi aanspreekt als mensen ‘in’ Christus Jezus (zie 1 Kor. 1:2; Ef. 1:1; Kol. 1:2 en
Fil. 1:1)?
Wat zou jij zeggen? De apostel gebruikt deze uitdrukking niet alleen aan het begin van zijn brieven, ook elders kom je haar tegen. In totaal meer dan 160 keer. Het gaat dus om een heel wezenlijke zaak.

‘In’ Christus. Wat betekent dat?
Wel, de woorden wijzen op het grootste genadewonder dat de Heere in het leven van zondaren kan en wil verrichten: de eenwording met de Heere Jezus Christus.
Voltrekt zich dat wonder in je, dan word je op het allerinnigst en allernauwst aan Christus verbonden.
Dan word je één met Hem. Je wordt met Hem verenigd (ver-één-igd) in een onlosmakelijke en onverbrekelijke liefdesband.
De verbinding met Christus en de gelovige ligt niet in het gevoelsleven. Zeker, de vereniging met Christus kan invloed hebben op je emoties. Hoeveel vreugde en verwondering kan er in je hart oprijzen als je in het geloof je oog slaat op de Heere Jezus Christus. „Wat blijdschap smaakt mijn ziel, wanneer ik voor u kniel”, zingt de Psalmdichter. Maar het wezen van de eenheid met Christus ligt niet in je gevoelens. Je kunt één met Christus zijn zonder dat je er iets van voelt.
De geloofsvereniging ligt ook niet in het verstand, al zeg ik er meteen bij dat de Heere niet buiten je verstand om werkt. „Wil je zalig worden, dan moet je veel nadenken”, zei de bekende ds. J.P. Paauwe eens terecht.
Maar wel is waar: je kunt over de Heere Jezus mediteren, en toch niet één met Hem zijn.
Hoe wel? Op welke wijze is een mens wel ‘in’ Christus? Dat laat zich nauwelijks verwoorden. In feite is slechts één antwoord mogelijk: de eenheid met de Heere Jezus is geestelijk. Het gaat om een geestelijke band. Verborgen voor je oog. Niet waar te nemen door je zintuigen.
En toch is zij er. O ja! Zij is er. Echt, reëel, werkelijk.
Wanneer word je zo nauw aan de Heere Jezus verbonden? Wanneer ben je één met Hem bent, zo één dat je kunt zeggen dat je ‘in’ Hem bent? Dat is op het moment dat de Heilige Geest je voor het eerst een blik buiten jezelf geeft en je voor het eerst ziet op Christus Jezus. Dat is wanneer je, te midden van je verlorenheid van zonden en schuld, de lijdende en stervende Zaligmaker in het oog krijgt, Die in het Evangelie om niet wordt aangeboden aan zondaren, aan mensen die al hun goed hebben doorgebracht.

Heb je Hem zo al gezien? Als het enige middel waardoor vijanden vrede krijgen met God?
Is Hij je, toen je Hem zo zag, alles waard geworden? Raakte je er toen, tot je diepe verwondering, van overtuigd dat Hij niet alleen anderen, maar ook jou op het oog heeft? En dat Hij niemand uitsluit dan alleen degenen die zichzelf uitsluiten?
Het kleinste geloof, dat wellicht met veel twijfel is omgeven maar heerlijkheid ziet in Christus’ gewilligheid en macht om zondaren te zaligen, verbindt zondaren aan de Heere Jezus. Zo hecht, zo innig en zo nauw, dat Paulus schrijft dat zij ‘in’ Christus zijn.
O, wat ben je rijk als je ‘in’ Hem bent! Want dan mag aan jou worden verkondigd wat de reformatoren tot hun grote vreugde hebben ontdekt: al wat van Christus is, is van jou, en al wat van jou is, is van Christus. Ben je door het geloof ‘in’ Christus, dan is Zijn heiligheid... jouw heiligheid, Zijn kruisdood... jouw kruisdood, Zijn leven... jouw leven.
Als ik dit wonder vatten wil, staat mijn verstand met eerbied stil. Wie ‘in’ Christus is, is volmaakt, zondeloos. Heeft vrede met God. Is er iets wat groter is? Hoger? Dieper? Breder?
Ben jij al ‘in’ Hem? Dan blijf je in jezelf, in je eigen ervaring, straat- en straatarm. En toch mag je worden aangezegd: ‘in’ Hem ben je schat- en schatrijk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 september 2012

Terdege | 100 Pagina's

‘In’ Christus zijn

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 september 2012

Terdege | 100 Pagina's