Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

God kennen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God kennen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zijn met elkaar in gesprek over God kennen. Vorige keer speelde de vraag: Wat betekent het voor je, als je God mag kennen? Onder meer dat je voor God heilig bent, maar in jezelf blijf je een onheilige, die steeds weer vergeving van zonden nodig heeft.

Deze keer wil ik het, tot slot, hebben over een binnengekomen vraag over dit onderwerp.
De vragensteller worstelt met het volgende: Hij begrijpt uit de stukjes die ik schreef dat we God leren kennen door te luisteren naar Gods Woord.
Maar, vraagt hij zich af, hoe komt het dan toch dat wij dat Woord iedere week horen, bijvoorbeeld uit Exodus 20, maar toch de Heere niet kennen?
Ligt de oorzaak hiervan niet in onze doodstaat? Hij wijst dan op Jesaja 45 vers 4 en 5: „Om Jakobs, Mijns knechts wil, en Israëls, Mijns uitverkorenen; ja, Ik riep u bij uw naam, Ik noemde u toe, hoewel gij Mij niet kendet.”

Het eerste waarop we moeten letten, is inderdaad dat een mens doof is voor de stem van God. Enkele hoofdstukken daarvoor schrijft Jesaja daar heel nadrukkelijk over: „Breng voort het blinde volk, hetwelk ogen heeft, en de doven, die oren hebben.” Heel duidelijk is de uitleg van de kanttekeningen: het gaat hier over mensen die van nature het Woord en de wil van God niet horen noch verstaan.
Mensen die wel natuurlijke oren hebben, maar geen geestelijke oren.
Zo worden wij allemaal geboren, als mensen die Gods stem niet verstaan en niet naar Hem luisteren.
De grote vraag is: Zijn we daaraan ontdekt? Hebben we dat in de gaten gekregen? Want het blijft zo ontzettend waar: Mijn grootste ellende is dat ik mijn ellende niet ken. Zeg eens eerlijk: Naar wie luister jij? Net als Eva naar die verleidende stem van de duivel? Die je eeuwige ondergang op het oog heeft!
Vraag je dat steeds af als je luistert naar de muziek op je mp3 of naar klasgenoten die je vragen met hen mee te gaan op zaterdagavond. Van wie is die stem afkomstig? Want er zijn er ten diepste maar twee die naar jou roepen, en naar die ene luisteren wij van nature allemaal.

Maar nu is het zo’n groot wonder, dat God roept. „Hoort, gij doven.” (Jes. 42:18)
Hoe kan God nu dove mensen, zoals jij en ik, roepen? Doven kunnen toch niet horen? Kijk, nu zijn we gekomen bij een zaak die we met elkaar nooit zullen kunnen begrijpen.
Maar Gods Woord is een levenwekkend Woord, het is een kracht Gods tot zaligheid. De Heere Jezus zegt het nog krasser: „Doden zullen horen.” Dat gebeurt onder de verkondiging van Gods Woord. Daar gebeuren wonderen. Daar schiet Gods Geest pijlen af, die jouw hart doorboren. Hij opent je harde hart. Daardoor krijg je geestelijke oren, die de stem van de Heere wel gaan verstaan.

Het is wel een lange tekst, maar ik wil hem hier toch citeren, omdat er zoveel troost in ligt. Juist ook voor jou, wanneer je zegt: Zal dat ook voor mij kunnen, dat ik God mag kennen? Luister dan naar wat Jeremia zegt: „En zij zullen niet meer een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder leren, zeggende: Kent den HEERE; want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hunner zonde niet meer gedenken.” (Jer. 31:34)
Een heerlijke belofte voor de tijd na de uitstorting van de Heilige Geest. Hij zal je onderwijzen en een vurig verlangen geven om de Heere te kennen. En Hij zal Zich laten kennen.
Lees de kanttekeningen er maar op na. Zul je de werking van die Geest daarom niet langer weerstaan en bidden om Zijn komst in je hart?
Maar... zo zeg je, toch blijf ik met deze vraag zitten: Hoe komt het toch dat er mensen zijn die altijd naar de kerk gaan en toch sterven zonder de Heere te kennen? Daarover hoop ik een volgende keer te schrijven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 mei 2013

Terdege | 100 Pagina's

God kennen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 mei 2013

Terdege | 100 Pagina's