Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zingen is twee keer bidden

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Zingen is twee keer bidden

4 minuten leestijd

Augustinus schijnt het ooit gezegd te hebben. Hij zal ermee bedoeld hebben dat zingen een bijzonder krachtig middel is, waarmee de vrome in allerlei omstandigheden van het leven de vreugde, de vrees en de vragen van het hart tot uitdrukking mag brengen.

Hij was niet de enige die het zingen zo hoog waardeerde. Reformatoren als Luther en Calvijn hebben zich op soortgelijke wijze uitgelaten. Hoe staat het er eigenlijk voor met het zingen onder ons?
In het voorwoord van zijn ‘kerkboek’ schrijft Calvijn „uit eigen ervaring” te weten welke kracht muziek heeft. „Er is in de wereld nauwelijks iets dat op de gedragingen van mensen zo’n invloed heeft...”

Er gaat van muziek een geweldige werking uit. Dat kunt u mogelijk uit eigen ondervinding beamen.
En daarom bevreemdt het ook niet dat Calvijn met nadruk stelt dat er wel gezongen moet worden „met verstand. Geestelijke gezangen kunnen alleen met het hart gezongen worden. Maar met het hart kan men alleen zingen als men ze verstaat.”
In het kader van de kerkdienst stelt Calvijn het zingen zelfs op gelijke hoogte als het gebed. Als de gemeente de psalmen aanheft, bidt zij.
De psalmen zijn niets minder dan gezongen gebeden.
En zoals ik al onder woorden bracht: mogelijk kunt u het uit eigen ondervinding beamen. Hoe kan het zingen van psalmwoorden in Gods huis niet een krachtig middel zijn om de nevels, van twijfels en aanvechtingen, op te doen klaren? Hoe kun je bij tijden niet ervaren hoe je, juist door het zingen van kostbare en krachtige, vertrouwde en verwortelde woorden, boven de nood van dat moment wordt uitgedragen?
Met Calvijn weet u wellicht hoe de gezongen woorden meer spraken tot het hart dan gesproken woorden ooit hadden gekund.

In het pastorale werk is het mij dikwijls opgevallen – en ik zal de enige zeker niet zijn! – hoe lang psalmwoorden in de menselijke geest ook ‘gaande’ worden gehouden.
Mensen van wie de gedachten in de mist van de dementie beginnen te vervagen: ze konden de psalmwoorden nog meezeggen en meezingen.
Ik heb met een vrouw in het verpleeghuis, die zich met gesproken woorden niet meer verstaanbaar kon maken, psalmen gezongen. En terwijl ze meezong, was duidelijk te horen wát ze zong. Of wat dacht u van mensen die in zo’n groot verdriet zijn of met zo grote vrees bevangen zijn, dat ze zelf geen woorden vonden om uit te zeggen wat er in hun hart was? In de psalmen legde de Heere hen Zijn Woorden op de lippen.
En zo is er gezongen – of moet ik schrijven: gebeden? – in huizen van vreugde en in huizen van rouw. Op ziekbedden en sterfbedden.
Zo is er gezongen door de dichter van Psalm 42 in de nacht, omdat er verwachting was.
Zo zongen Paulus en Silas Gode lofzangen, te middernacht in de kerker.

Dit zingen vraagt echter wel om oefening. Ook om een oefenplaats... Uiteraard is Gods huis de belangrijkste oefenplaats. Hoe zit het echter met onze huizen? Moeten die niet bij uitstek ook de oefenplaatsen zijn? Nog één keer Calvijn: „De geëigende gave van de mens is te zingen, terwijl hij weet wat hij zegt: op het verstaan moeten het hart en de liefde volgen, wat er niet kan zijn als we het lied niet hebben ingedrukt in onze gedachten om het zonder ophouden te zingen.” Als dat waar is, dient het een plaats in ons hart én huis te hebben!
Laat de cd-speler ons niet het zwijgen opleggen. Geen kwaad woord over een goede cd.
Maar laten we er zelf niet het zwijgen toe doen. Psalm 33 geeft hoog op van de harp, de luit en het tiensnarig instrument. Maar vooraf en voorop gaat: „Gij rechtvaardigen! zingt...”

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 november 2013

Terdege | 84 Pagina's

Zingen is twee keer bidden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 november 2013

Terdege | 84 Pagina's

PDF Bekijken