Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Whatsappen met je kind

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Whatsappen met je kind

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De absoluut favoriete app bij jongeren is Whatsapp. Is Whatsapp alleen een risico of kunnen we er ook ons voordeel mee doen in de relatie met onze kinderen? Opvallend is dat uit onderzoeken blijkt dat kinderen vaak met hun moeder whatsappen.

Nu mijn mobiele telefoon voor de meest basale handelingen te traag geworden is, is het tijd voor een nieuwe. Ik installeer gelijk ook maar Whatsapp. Het eerste appje van mijn oudste dochter komt al snel, een acht voor biologie. Super, bericht ik terug. Later wordt het gevolgd door een foto van een jurk die ze mooi vindt, even delen met me.
Ook mijn andere dochter vindt mij binnen een dag per Whatsapp. Ze wil weten welk schuurpapier ze moet gebruiken om haar bureau te schuren.
Het zijn praktische zaken, maar daarnaast gaat het ook om contact, het ervaren van relatie. Ik beleef het op dat moment als mooie aanvullingen op het normale, niet-digitale contact.

De media worden ook weleens het vierde opvoedingsmilieu genoemd, naast het gezin, de school en de kerk en de activiteiten die in de vrije tijd worden georganiseerd, bijvoorbeeld door de sportvereniging. Veel van dit vierde opvoedingsmilieu onttrekt zich aan de invloed van ouders.
In artikelen over media en Whatsapp in Terdege en het RD concludeerden verschillende schrijvers dat het risico bestaat dat ouders en kinderen in heel verschillende werelden gaan leven en dat deze generatiekloof moeilijk te overbruggen is. In het verlengde daarvan wordt genoemd dat kinderen dus begeleid moeten worden in een wereld die opvoeders zelf niet betreden.
Deze suggestie dat de werelden uit elkaar liggen, is gedeeltelijk waar. Kinderen komen via de media in situaties waarbij opvoeders niet aanwezig zijn. Hoewel dat vroeger natuurlijk ook voorkwam, zijn de gelegenheden daartoe met de uitbreiding van digitale media wel toegenomen.
Maar zouden de werelden van ouders en kinderen elkaar niet meer kunnen overlappen? Je kunt bijvoorbeeld met je kind whatsappen. Op die manier deel je via Whatsapp een stukje van de digitale wereld. Je doet daarmee gezamenlijke ervaringen op. En juist gemeenschappelijke ervaringen zijn belangrijk voor de opvoeding.
Deze gedeelde ervaringen kunnen nog extra voordelen voor de opvoeding opleveren. Ze bieden je namelijk ook de kans om door je gedrag goede voorbeelden te geven, bijvoorbeeld door hoe je zelf communiceert met je kind via Whatsapp.
In de manier waarop wij communiceren en de keuzes die we daarin maken, zien onze kinderen wat we belangrijk vinden en hoe we daar vorm aan geven.

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan whatsappen. Een groot deel daarvan zal niet spelen in de communicatie tussen jou en je kind, denk bijvoorbeeld aan pestgedrag, groepsdruk en ongeschikte inhoud. Maar daarnaast zijn er ook dilemma’s die wel kunnen spelen tussen jullie, zoals: Wanneer en hoe beëindig je een gesprek? Hoe ga je om met de druk dat je direct hoort te reageren?
Juist omdat jezelf deze dilemma’s mogelijk ook ervaart, kun je ze tot gedeelde ervaringen maken, zodat je gemakkelijker met je zoon of dochter in gesprek kunt gaan over wat lastig is en hoe je dat aan kunt pakken. Je kunt bijvoorbeeld vragen: „Hoe beëindig jij een gesprek? Vind jij dat ook lastig?” Een goede basis om erover te praten, waarbij je allebei kunt leren.

Niet voor elke ouder zal het vanzelfsprekend zijn om te whatsappen. Dat was het voor mij zeker niet. Het is ook niet noodzakelijk, maar komende tijd wil ik wel zoeken naar hoe ik Whatsapp kan inzetten om bijvoorbeeld iets uit te leggen, te ondersteunen, te bemoedigen of te stimuleren. Waar kunnen we aansluiten en positief deel uitmaken van de wereld waarin onze kinderen zich bevinden?

digitalemedia@terdege.nl

Drs. M. (Marianne) Golombek-Jansen
docente psychologie/pedagogiek en kenniskringleider ‘opvoedingsidealen in de praktijk’ bij Driestar educatief

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 mei 2015

Terdege | 84 Pagina's

Whatsappen met je kind

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 mei 2015

Terdege | 84 Pagina's