Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Het is volbracht”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Het is volbracht”

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Toen Jezus dan den edik genomen had, zeide Hij: Het is volbracht; en het hoofd buigende, gaf den geest. Johannes 19 vers 30

Het zesde kruiswoord was het laatste woord van Jezus voor de wereld. Daar moeten we goed naar luisteren!
Het is inderdaad helemaal volbracht. God is verzoend en er is aan het recht van God volkomen genoegdoening gedaan. Het Griekse woord betekent eigenlijk: het doel is bereikt. Het einddoel van de betaling voor onze zonden. Nu is alles vereffend en schenkt God zondaren het eeuwige leven.
Het is volbracht. Dat is een érnstig woord. De Heiland moest de eeuwige straf dragen die ons zou moeten treffen. Wie moet zichzelf niet beschuldigen van tekortkomen voor Gods heilig aangezicht? Is het ons wel eens een loden last voor God?
Leef er niet aan voorbij! Denk nooit: het valt met mij wel mee. Kijk toch goed naar het kruis! Zó zwaar tilt God aan onze zonden! Loop nooit om dat kruis heen, maar val ervoor néér. Met al onze kleine en grote zonden en tekorten voor God.
Het zesde kruiswoord is ook het meest afsnijdende en radicale woord. Want als het volbracht is, dan is er door ons niets meer aan toe te voegen. Dan zullen onze vrome werken of probeerselen om goed te leven bij God niets verdienstelijks hebben.
Als er bij ons al iets mag zijn: het besef van zonde en schuld, een vrome gedachte, een vonkje hartelijke liefde, een wil om het goede te doen (alles wat blijk geeft van geestelijk leven), dan is dat allemaal een vrucht van dit ene: het is volbracht.

Daarom is het ook het meest vertróóstende woord. Want nu mogen zondaren moed grijpen. Elke vermoeide zondaar die zichzelf zo erg tekort voelt komen voor God, die strijdt tegen overblijvende zonden, roept de Heere Jezus toe: Kom toch tot Mij, want Ik heb het volbracht! Blijf niet tobben met jezelf.
Christus heeft het volbracht! Dát moet onze pleit- en rustgrond zijn en steeds meer worden. Wee degene die op iets anders wil bouwen en vertrouwen.
Wij zoeken immers overal steun en houvast. Bijvoorbeeld in onze plichten: veel omgang met God en Zijn Woord, klaar staan voor anderen, inzet met geld en energie voor Gods koninkrijk. Maar wat stelt het eigenlijk voor? Zo moet ik mezelf altijd aanklagen. Ik blijf steeds tekortkomen, ik sta steeds in de schuld voor God. Maar hoor dan Jezus’ roepstem vanaf het kruis: „Het is volbracht.”
Laat dat toch moed geven om dóór te gaan met het goede te willen dat God óók wil. Dan wordt dat zesde kruiswoord zo dierbaar. Dat geeft weer goede moed: U, Heere Jezus, hebt het inderdaad volbracht! Als de duivel mij aanklaagt, als ik mezelf tegenval... U hebt het grote werk voor God volbracht en dát telt!

Het zesde kruiswoord is ook een belóftewoord. Terecht zei iemand: Het is wel volbrácht op Golgotha, maar het middelaarswerk van Christus is nog niet voltooid! De schuld bij God is wel voldaan, maar de gevolgen van de zonde in deze wereld en in ons leven en ook de macht van de duivel zijn er nog. We leven nu nog midden in de grote eindafwikkeling van dat alles. Maar het komt eenmaal goed, zo waar als Christus alles heeft volbracht. Geloven wij het ook?

Ds. H.D. Rietveld, Nijkerk

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 maart 2016

Terdege | 92 Pagina's

„Het is volbracht”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 maart 2016

Terdege | 92 Pagina's