Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toekomstverwachting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toekomstverwachting

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in welke gerechtigheid woont." 2 Petrus 3 vers 13

Als wij het jaar 2016 overzien, denken wij aan de rampen, aardbevingen, hongersnoden en terreuraanslagen die er waren, en ook aan de grote afval van God en Zijn Woord. De Heere Jezus heeft hierover gesproken: als u deze tekenen ziet, weet dat het einde nadert. Petrus denkt hieraan als hij schrijft over de wederkomst van Christus: „In het laatste der dagen zullen spotters komen die naar hun eigen begeerlijkheden zullen wandelen.”
Tot onze schaamte moeten we constateren dat het grootste deel van ons volk geen rekening meer houdt met God en Zijn geboden. Volgens hen is het met de dood uit en afgelopen. Dan valt er niets meer te verwachten. Hoe is het in de kerk? Is er bij ons de levende verwachting? Is het ons tot troost dat de Heere Jezus is gekomen en zal wederkomen?
Het zal een dag zijn waarop de hemelen, zon en maan en sterren zullen voorbijgaan. De elementen zullen brandend vergaan. Maar alles zal dan weer nieuw worden: een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Dan moeten we niet denken aan de hemel waar God woont; die hoeft niet vernieuwd te worden. Wel het uitspansel, dat wij ook verontreinigd hebben. Een nieuwe hemel, maar ook een nieuwe aarde, waarop gerechtigheid woont.

Op onze aarde nu woont geen gerechtigheid. Kijk maar om u heen. Niets dan ongerechtigheid. De oorzaak hiervan is: de zondeval. We hebben de Heere verlaten. De Heilige Geest wil ons hiervan onder de indruk brengen. Hij ontdekt ons aan onze zonde en schuld, omdat Hij ons wil brengen tot de ontdekking dat er een Zaligmaker van zondaren is. Door het geloof dat de Heilige Geest werkt in ons hart, krijgen we deel aan de eeuwige verlossing. Dan komt ook die blijde toekomstverwachting in ons hart.
Ja, zegt u, maar er ontbreekt bij mij nog zo veel aan. Vooral als ik Petrus hoor zeggen: „Hoedanigen behoort gij te zijn in heilige wandel en godzaligheid, verwachtende en haastende tot de toekomst van de dag Gods.” Laten we dan wel bedenken dat die vruchten van het geloof die de apostel hier noemt er door Christus zijn. Alleen door het geloof in Hem mogen we belijden. „Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde.” Er is toekomst!

Petrus heeft ook gesproken van Gods lankmoedigheid. Dat is: Zijn geduld met deze wereld, met u en mij. Als wij nog niet door een waar geloof aan Christus zijn verbonden: het kan nog. Jazeker, er is haast bij. De dag nadert dat de Heere Jezus komt, om te oordelen de levenden en de doden.
Het Evangelie van vrije genade voor verloren zondaren wordt nog gepredikt. We worden, vooral nu wij een nieuw jaar hopen in te gaan, opgewekt om de genadetijd te gebruiken. Mag u, mag jij, met een verzoende schuld het nieuwe jaar ingaan? Dan is er verlangen naar de volkomen verlossing.
De Bruidskerk wacht op de komst van de grote Bruidegom. Zij is in blijde verwachting. Zij kan wel eens ongeduldig zijn maar ze weet: Hij komt, Hij heeft het Zelf beloofd. Daar mogen Gods kinderen op bouwen en vertrouwen. Het is zeker: Hij komt. Bidt u mee? Kom, Heere Jezus, ja, kom haastig!

Ds. G. Mulder, Kootwijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 2016

Terdege | 124 Pagina's

Toekomstverwachting

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 december 2016

Terdege | 124 Pagina's