Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrede met God en met Zijn weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrede met God en met Zijn weg

Week 2

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En hij doodde Jakobus, de broeder van Johannes, met het zwaard. (Handelingen 12:2)

Jakobus, de zoon van Zebedeüs, hoorde bij het drietal dat een bijzondere plaats innam in de discipelkring. Van Petrus kunnen we dat begrijpen. Hij moest als eerste leiding geven aan de pinksterkerk. Broer Johannes was de meest geliefde van de Meester en de langstlevende van de apostelen. Maar Jakobus is de eerste die sterft. Hij is niet eens buiten Jeruzalem geweest. Hij was de eerste apostel die het volgen van zijn Meester moest bekopen met de dood. Koning Herodes liet hem doden. Op een schavot in Jeruzalem werd hij onthoofd.
Zou het niet juist met het oog daarop zijn geweest, dat de Heere Jakobus een plaats had gegeven in het drietal? Hij was de eerste die met zijn marteldood moest laten zien dat Jezus zijn Leven was en dat Jezus hem daarom meer waard was dan het leven op aarde.
Eens zei Jakobus tegen Jezus: „Wij kunnen.” Hij zei het in overmoed en wist niet wat hij zei. In Gethsémané kon ook Jakobus niet eens een uurtje waken met Jezus. Hij kon de beker niet drinken die Jezus daar ontving uit de handen van Zijn Vader. Hij vluchtte en liet zijn Meester alleen.
Nu veroordeelde de aardse rechter hem ter dood en Jakobus zei: „Ik kan.” Hij boog zijn hoofd op het schavot en toonde dat hij inderdaad zijn leven kon geven voor de zaak van zijn Koning.
Het is opvallend hoe sober zijn terechtstelling beschreven wordt. Jakobus roept niet om vuur van de hemel om zijn vijanden te verteren. Hij doet geen poging om te ontkomen aan het zwaard van de beul. Zie je het verschil met het verleden? In vrede buigt hij zijn hoofd op het schavot. Het onderwijs van de Meester draagt vrucht. Het werk van de Heere is de rustgrond van zijn hart in dit uur van sterven. De leiding van zijn Koning, Die deze weg met hem gaat, geeft troost. En de Geest van de Heere, Die op Pinksteren ook hem heeft vervuld, geeft kracht. Zo kon hij zijn beker drinken. Ziende op Jezus krijgt een mens vrede met God en met Gods weg.

Lezen: Mattheüs 26:36-41 en Handelingen 12:1 en 2


1. Zie je hoe de Heere soms bereid maakt tot het dragen van een kruis? Krijg je hier antwoord op levensvragen?

2. Ook vandaag zijn er mensen die het geloof in Christus met marteling en de dood moeten bekopen. Denken wij aan hen en bidden wij voor hen?

3. Jakobus had zijn leven ervoor over. Wat is Jezus jou waard?

4. Kinderen, geven jullie weleens iets voor de vervolgde kerk en bidden jullie voor kinderen die vanwege hun geloof bedreigd worden met de dood?


Ds. J. Westerink, Urk

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 juni 2017

Terdege | 100 Pagina's

Vrede met God en met Zijn weg

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 juni 2017

Terdege | 100 Pagina's