Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Macht & mode

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Macht & mode

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kan een tentoonstelling “adembenemend” zijn? Ja, dus. De uitstalling in het Residentieslot in Dresden van gewaden van de Saksische vorsten uit de periode van pakweg 1550 tot 1650 is een waar koninklijk spektakel.

Het was een tip van de eigenares van een kledingzaak in het stadje Meissen. „Natuurlijk is de verzameling oude meesters in Dresden prachtig, maar bijna net zo mooi of misschien zelfs nog fraaier is de tentoonstelling “Macht und Mode”. Daar maak je kennis met de garderobe van de Saksische vorsten en vorstinnen. Ik vond het indrukwekkend, maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.” Ze had geen woord te veel gezegd. Het was een gouden tip. De kledingcollectie in het museum kwam tot stand door de Saksische vorst August (1526-1586). Hij bewaarde de gewaden die hij, zijn vrouw en kinderen bij speciale gelegenheden droegen. Dat was het geval bij huwelijken, doopplechtigheden of staatsbezoeken. Doordat de vorsten na hem –gelukkig!– even bewaarziek waren, groeide de garderobe uit tot een unieke verzameling. En wat nog belangrijker is, de koninklijke japonnen en mantels overleefden zelfs de Tweede Wereldoorlog en de DDR. De gewaden zijn voor zover nodig hersteld en sieren sinds vorig jaar vier museumzalen in het Renovatieslot. De damasten en zijden kledingstukken prijken in ontspiegelde glazen vitrinekasten. Tussendoor hangen schilderijen van de koninklijke mannen en vrouwen die ze hebben gedragen. In enkele gevallen zijn de pronkgewaden op de schilderijen en in de vitrinekasten identiek. Dat is indrukwekkend. Uitlegbordjes geven in het Duits en Engels aan wie de kostbare kleren hebben gedragen. Veel van de gewaden, maar ook pronkwapens en rijk versierde zadels, zijn geschenken die de hoge lieden elkaar gaven. Een van de topstukken is een grootse mouwloze mantel die keurvorst Johann Georg I van Saksen van de keurvorstenweduwe Sophie met Kerst cadeau kreeg. Het is een waar kunstwerk. De mantel toont de Elbe met de steden Dresden en Meissen. Bijzondere details zoals het residentieslot, kanonnen op de oevers, maar ook boeren op het land aan het werk en vissersboten, zijn stuk voor stuk duidelijk zichtbaar. Sloeg de vorst de mantel om zijn schouders, dan wilde dat maar één ding zeggen: hij stond in het middelpunt, dit was zijn gebied. De tentoonstelling heet niet voor niets “macht en mode”.

Tegenwoordig zegt men: Kleren maken de man, of de vrouw. Dat was in vroeger tijden niet anders. Want wat te zeggen van de jurk van keurvorstin Magdalena Sibylla (1586-1659). Het pronkstuk is gemaakt volgens de nieuwste trends op het gebied van de toenmalige mode.

De tentoonstelling toont een koninklijke familie die wint aan macht en dat door haar kleding liet zien. De Engelsen noemen dat “dress to impress”.

WWW.SAKSEN.INFO, WWW.SKD.MUSEUM


Florence aan de Elbe

Dresden vormt in feite het decor van de kledingstukken die de hoge lieden uit het verleden droegen. Hier staat het Residentieslot van de keurvorsten, maar ook hun kerken, waar ze huwden en hun kinderen lieten dopen, en de musea waar ze hun kunstschatten verzamelden. Niet voor niets werd Dresden vroeger het Florence aan de Elbe genoemd. Een van de bekendste gebouwen is de zogenaamde Frauenkirche, die net als de andere bouwwerken in het historische centrum aan het einde van de Tweede Wereldoorlog zwaar werd beschadigd door hevige bombardementen. De wederopbouw van de diverse gebouwen werd na de oorlog direct ter hand genomen. Die van de Frauenkirche echter niet. Dat was voor de Oost-Duitsers een oorlogsmonument, net zoals de West-Duitsers dat hadden met hun Gedächtniskirche in West-Berlijn. Na de eenwording van Oost- en West-Duitsland in 1990 werd de Frauenkirche met internationale steun weer opgebouwd. Nu prijkt de kerk in het centrum van Dresden als een gedenkteken voor de verzoening.

Met de restauratie van het Residentieslot, waar de tentoonstelling “Macht und Mode” is te zien, werd begin jaren 60 een voorzichtig begin gemaakt. Met de opening van de zalen waar de expositie te zien is, is het slot voor twee derde weer herbouwd. Als alles volgens plan verloopt, is de restauratie in 2021 voltooid. Dresden is weer terug als het Florence aan de Elbe.


Residentieslot

De tentoonstelling “Macht und Mode” in het Residentieslot in Dresden kan afzonderlijk worden bezocht, maar waarom niet tegelijk de Vorstengalerij en de zogenaamde Reuzenzaal met tal van (pronk)wapens meepakken? De Vorstengalerij toont vooral staatsieportretten van de Saksische machthebbers, te beginnen met keurvorst Möritz (1521-1553) en eindigend met koning Friedrich August III (1865-1932).

De Riesensaal laat het wapentuig van de machtige heren zien waarmee ze ten strijde trokken, of waarmee ze, net als met hun kleding, indruk wilden maken op gasten. Anno 2018 hebben de immense harnassen voor man en paard(!), de rijk versierde zwaarden, de beschilderde schilden en andere wapens nog altijd een overweldigend effect op bezoekers, groot en klein.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 januari 2019

Terdege | 116 Pagina's

Macht & mode

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 januari 2019

Terdege | 116 Pagina's