Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mesech

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mesech

week 2

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lezen: Psalm 120 Hét thema van Psalm 120-134 is de terugkeer tot God te Sion. Deze liederen willen ons gidsen naar Sion. Met Psalm 120 start de reis vanaf de plaats waar we ons van nature bevinden: in Mesech.

In de oudtestamentische wereld heten twee streken Mesech. De ene ligt ten zuidoosten van Israël, aan de rand van het Arabisch schiereiland (o.a. Jes. 21,13-17 en Jer. 49,28-33). De andere bevindt zich in het noorden, grenzend aan de Zwarte Zee (o.a. Gen. 10,2 en Ez. 38-39). De overeenkomst tussen beide gebieden is dat ze de grens van de toenmalige bekende wereld zijn. Achter deze gebieden houdt het leven op te bestaan. In Mesech leeft de dichter. Hij verkeert op de rand van het menselijk bestaan. Een leven verder bij Sion en God vandaan is bij wijze van spreken onmogelijk.

In Psalm 120 symboliseert Mesech het leven zonder God. Mesech en Kedar zijn de tegenpolen van Sion, de plaats waar God in het midden van Zijn volk woont. Met aangrijpende beelden schetst Psalm 120 dit Godloos leven. In Mesech en Kedar regeert de leugen (2-3). Hardop vraagt de dichter zich af wat de leugen oplevert. Niets dan alleen maar onheil! Onheil is als scherpe pijlen die iedereen doden en als gloeiende jeneverkolen die in brand zetten (4). Dood en verderf. Haat en bedrog hebben het leefklimaat van Mesech zó vergiftigd dat een leven in vrede met God en de naaste onmogelijk is (6-7).

Deze vergiftigde atmosfeer belet iemand om in Mesech in vrede te leven. Het woord vrede staat tweemaal in het slot (6-7). Het staat tegenover twee keer de naam Heere in het begin (1-2). De Heere is hét Leven! Leven met Hem is leven in vrede. Het is vrede met God en de naaste. Een leven zonder God is een leven in haat en leugen. De Heere heeft de dichter Zijn Naam geopenbaard. Gods Naam is Vrede. Met het kennen van deze Naam vervreemdt iemand van Mesech.

Net als de verloren zoon kom je dan tot jezelf wanneer je aan de Heere denkt. Deze zoete gedachten aan Hem maken een langer leven in Mesech ondraaglijk. Denkend aan Hem moet je terug. Terug naar de Heere. Terugkeren tot Hem van Wie de dichter door genade getuigt: „Tot de Heere heb ik mijn benauwdheid geroepen en Hij heeft mij verhoord!” (1)

Stelling: Alleen de omgang met God vervreemdt mij van deze wereld.

Ds. C.P. de Boer (43) is christelijk gereformeerd predikant te Sliedrecht. Hij is getrouwd en vader van negen kinderen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 januari 2019

Terdege | 116 Pagina's

Mesech

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 januari 2019

Terdege | 116 Pagina's