Explosie van kleur in de Blauwe Salon
Een paleis renoveren is geen kwestie van even snel muren sauzen en wat vloerdelen vervangen. Nee, voor de renovatie van Paleis Huis ten Bosch werd maar liefst 63 miljoen euro opzijgezet. En dat is te zien!
De zon staat hoog aan de hemel en de vogels fluiten als op woensdag 3 juli een groep verslaggevers staat te wachten bij het toegangshek van Paleis Huis ten Bosch. Het mooie weer komt als geroepen, want in de buitenlucht worden alle journalisten en tassen nauwkeurig gecontroleerd. Op de planning staat namelijk een bezichtiging van een van de duurste monumenten van Nederland, en daar moet natuurlijk zuinig mee worden omgesprongen.
Dat Paleis Huis ten Bosch inderdaad niet zomaar een monument is, blijkt ook wel bij het betreden van de bordestrappen en de vestibule. Werkelijk alles ziet er spik en span uit, en aan de muren hangen zeer kostbare kunstwerken die verwijzen naar het verleden. Voor kunstliefhebbers een feest, maar toch trekken niet alleen de schilderijen de aandacht. Want wauw, wat is er veel veranderd in het gerenoveerde paleis! De voorheen witte wanden van de vestibule (hal) zijn op verzoek van het koningspaar voorzien van verf in aardetinten, en de klassieke kroonluchters van prinses Beatrix zijn vervangen door een modern sculptuur van ledlichten en paardenbloemzaadjes. Volgens de RVD moet het lichtgevende kunstwerk de vraag oproepen of natuur en techniek samen kunnen evolueren, maar omringd door zo veel moois verdwijnt die vraag al snel naar de achtergrond.
Vanuit de vestibule worden alle journalisten naar de Oranjezaal gebracht. Een unieke ruimte voor een welkomstwoord en enkele toespraken, want de wanden van de ruimte zijn van boven tot onder bedekt met schilderingen uit de 17e eeuw. Stuk voor stuk vertellen ze iets over het leven van stadhouder Frederik
Hendrik (1584–1647), want Amalia van Solms wijdde de Oranjezaal aan haar overleden echtgenoot. De voormalige directeur van het Koninklijk Huisarchief vertelt hier tijdens de bezichtiging kort wat over, maar eigenlijk is iedereen vooral geïnteresseerd in de verhalen over de linkerkant van het paleis. Deze vleugel heeft namelijk een échte metamorfose ondergaan, terwijl de zalen in de rechtervleugel alleen zeer nauwkeurig en deskundig zijn gerenoveerd. Iedereen die weleens in het paleis is geweest, zal begrijpen waarom. In de rechtervleugel zijn namelijk enkele zeer bijzondere zalen te vinden, die stuk voor stuk kunstwerken an sich zijn. De Japanse Zaal is bijvoorbeeld voorzien van zijden 3D-behang en het zou jammer zijn als deze verloren zou gaan.
BLAUWE SALON
Vóór de renovatie van Paleis Huis ten Bosch stak de zeer artistieke linkervleugel van het paleis maar magertjes af bij de rechtervleugel. De wanden van de Blauwe Salon waren weliswaar voorzien van goudkleurige panelen van zijde, maar van een zeer kunstzinnige en bijzondere ruimte was zeker geen sprake. Om het paleis wat meer in balans te brengen en een nieuw hoofdstuk toe te voegen aan een historisch gebouw, werden de groene en blauwe salon daarom van boven tot onder aangepakt.
In de Blauwe Salon zijn de goudkleurige wanden helemaal verdwenen. Bij het betreden van de zaal kom je nu in een ware kleurexplosie terecht, waarbij blauw heel toepasselijk de hoofdtoon voert. Voor de metamorfose van de zaal werd het ontwerpersduo Scheltens en Abbenes in de arm genomen. Dit duo blinkt uit in het maken van papieren stillevens en dat bleek verrassend goed samen te gaan met de wensen van koning Willem-Alexander en koningin Maxima. Maurice Scheltens: „In de eerste afspraak met het koninklijk paar waren we al een beetje aan het brainstormen met elkaar. Wat zij voor ogen hadden was iets wat een klassieke indruk geeft, maar tegelijkertijd heel erg de 21e eeuw zou moeten uitdragen. Wij hebben een periode stillevens gemaakt van uitgeknipte beelden; tijdens ons gesprek kwam het idee naar voren dat wij daar al het archiefmateriaal van het koningshuis voor zouden kunnen gebruiken. Dat was heel interessant, want het paste heel goed bij die beeldtaal, en dat rijke reservoir aan beelden leek ons een goede basis voor een project.”
WEVERIJ
Na maanden fotograferen, selecteren en uitknippen, worden de kleurrijke en chaotische collages van Scheltens en Abbenes goedgekeurd door het koninklijk paar. En dan is het tijd voor stap twee, want papieren collages zijn natuurlijk niet toekomstbestendig. Na een zoektocht door heel Nederland komen Scheltens en Abbenes uit bij een weverij in Heeze. Hier worden de fotocollages met drie verschillende technieken geweven. Het resultaat is heel kleurecht, en het is dan ook een feest voor het oog om in de Blauwe Salon te zijn. Je raakt niet uitgekeken. Op de wand die is gewijd aan koning Willem-Alexander zien we bijvoorbeeld zijn honden, een kaars voor prins Friso, de hermelijnen mantel en een stropdas van prins Claus. Op de wand van Maxima prijkt een geweven foto van haar inhuldigingsjurk, een vlag van de Verenigde Naties en een Argentijnse roofvogel.
Op het paneel in beeld:
1. Patagonische condor, als verwijzing naar de bijnaam van koningin Máxima.*
2. Pioenrozen in lampetkan op schaal.
3. Inhuldigingsjurk van Jan Taminiau.
4. Inhuldigingsjapon van koningin Juliana. Op de schouder: een vlinder uit de collectie van prins Bernhard.
5. De tabouret die is gebruikt op 2 februari 2002.*
6. Blauw-witte vazen met pauw uit de collectie van Huis ten Bosch.
7. Zilveren mate-beker.
8. Delfts blauw kommetje.
9. De haarstrikjes die door de prinsessen zijn gedragen tijdens de inhuldiging.
* niet op de foto zichtbaar.
Vanuit de indrukwekkende Blauwe Salon kom je in een hal terecht die leidt naar Máxima’s werkkamer, de bibliotheek en de Groene salon. In de laatstgenoemde ruimte is er opnieuw sprake van een zeer hoog kunstgehalte. Op de wanden zijn namelijk 60.000 handgemaakte bakstenen aangebracht, die het DNA van koning Willem-Alexander en koningin Máxima verbeelden. Door de ramen heen is ook de nieuwe serre van het koningspaar te zien en de privéwoonkamer met -opnieuw- heel veel kunst.
Vanuit de Groene Salon, waar heel wat foto’s staan van bevriende staatshoofden, kom je in de werkkamer van de koning terecht. De ruimte is een oase van rust, met effen wanden en niet al te veel poespas. Wel staan er meerdere fotolijstjes op zijn bureau en boekenkast, want de koning laat zich tijdens zijn werk graag omringen door zijn geliefden. Ook de hoeveelheid licht valt op en dat is niet zo gek. In de buitenmuur van Paleis Huis ten Bosch is op verzoek van de koning namelijk een extra raam aangebracht. Aan het einde van de bezichtiging kan geconcludeerd worden dat er veel veranderd is in Paleis Huis ten Bosch. De historische ruimtes zien er weer pico bello uit, en met de nieuwe ruimtes hebben Willem-Alexander en Máxima hun eigen stempel aangebracht op het historische monument. Alleen de Witte Eetkamer vraagt nog om een kleine update, want in plaats van een kroonluchter zien we aan het plafond alleen wat elektriciteitsdraden. Maar dat komt ongetwijfeld goed.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 7 augustus 2019
Terdege | 100 Pagina's