VEBANTWORTLICHE GEMEINDE IN AMERIKA
Franz und Verena von llammerstein, VEBANTWORTLICHE GEMEINDE IN AMERIKA, Beohaohtunyen und Erlebnisse einen Austauschpfarrers 1964-'S7, 165 S., geb. DM 8.50, Lettner-Verlag, Berlin, 1957.
Dit boek vormt de neerslag van de ervaringen die Pf. v. Hammerstein, Luthers predikant uit Berlijn, tezamen met zyn echtgenote opdeden gedurende een verblijf van drie jaren in de Verenigde Staten tijdens hetwelk v. II. als gewoon predikant werkzaam was in een tweetal gemeenten van de „Presbyterian Church" resp. in Perth Amboy en Evanston. De brieven die zy gedurende hun verblijf aldaar schreven over hun indrukken van het kerkelijk leven in deze gemeenten in de „nieuwe wereld" z^jn in dit boek gebundeld.
Het belangrijkste kenmerk waardoor deze gemeenten zich onderscheiden van die in Europa is de grotere mondigheid van de gehele gemeente. Dit is door de sohrgfster en sehrqver reeds in de titel van het boek uit uitdrukking gebracht. Veel meer dan in Duitsland en ook ten onzent het geval is, worden de gemeenteleden betrokken by het pastoraat en het apostolaat en dragen hiervoor ook daadwerkelijk medeverantwoordelyklieid. Teneinde in brede kring bekendheid te geven aan de wijze, waarop het priesterschap aller gelovigen in deze presbyteriaanse gemeenten vorm en gestalte heeft gekregen, heeft de oecumenische afdeling van de raad voor inwendige zending en hulpwerk van de Evangelische kerk in Duitsland de uitgave van deze brieven verzorgd.
Bij doorleziug van het boek komt men steeds meer onder de indruk van de noodzaak, kennis te nemen van het leven van andere, in het bijzonder van de jongere kerken in do wereld, en van de zegen die wy hiervan nu kunnen terugontvangen, nadat eeuwenlang de stroom eenzijdig van Europa is uitgegaan. Naast het uitzenden van zendelingen zullen de gevestigde kerken in de toekomst tevens dienaren des Woords en kerkelijke medewerkers moeten uitwisselen teneinde intensief kennis te nemen van het gemeentelevea elders.
Het is de levendigheid van het boek stellig ten goede gekomen dat de indrukken en ervaringen in de vorm van de oorspronkelijke brieven worden gegeven. Het verrassende van het nieuwe dat van dag tot dag werd ontmoet is daardoor behouden gebleven. De overzichtelijkheid en de systematiek heeft hierdoor wel wat geleden, maar dit zal de meeste lezers wellicht weldadig aandoen in een in het Duits geschreven boek.
Uit de veelheid van onderwerpen noemen wjj het volgende. Er wordt beschreven hoe een trouwe kerkgang van een zeer hoog percentage der gemeente wordt bereikt; hoe de vrijwillige bijdragen worden verkregen en niet of slecht betalenden worden gemaand:40% van de inkomsten wordt besteed aan zending en hulp voor onderontwikkelde gebieden 1; hoe men erin slaagt steeds voldoende kerkelijke medewerkers te vinden: e predikant is niet de spil om wie alles draait, in de kerkeraad is hy slechts moderator.
In de kerkeraad zitten veel jongeren doordat de zittingstijd voor een bepaald ambt (ouderling, diaken of kerkvoogd) maximaal 3 jaar is. Het huis-en ziekenbezoek is zeer intensief, velen worden aangetrokken tot de kerk door het sterke gemeenschapsleven; voor nieuw-ingekome-
nen, vaak uit het buitenland, wordt de weg tot de kerk geëffend. Uitvoerig wordt in het boek ingegaan op de problemen die ontstaan door de steeds voortschrijdende industrialisering en automatisering en hoe men aan de bedreiging' die het gemeenteleven hierdoor ondervindt het hoofd biedt. De stof voor de prediking krijgt de predikant via het huisbezoek en uit vragenlijsten die regelmatig aan de gemeenteleden worden voorgelegd. Voor degenen, die menen dat in Amerika het „social gospel" nog steeds de verkondiging beheerst, moge hier worden vermeld dat in de eerste plaats werd gevraagd te preken over: hoe men zich op het hiernamaals moet voorbereiden, wat de tekenen van het einde zijn, hoe men do zondag heiligt - pas in de laatste plaats onderwerpen als: sociale gerechtigheid, zin. van de arbeid, etc.
De belangrijkste indruk die men uit de beschrijving van het gemeenteleven ontvangt is, dat het vele werk dat naar binnen en naar buiten moet worden ge daan, door de gehele gemeente, in een brede verdeling van de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, wordt gedragen en dat de predikant als herder en leraar in het geheel organisch is opgenomen.
Men ervaart het als een (heilzame) schrik dat in vergelijking hiermede vele van onze kerkelijke gemeenten nog „eenmansbedrijven" zijn!
In verband met de beslissing inzake de vrouw in het ambt is erop gewezen (ds. L. Kievit, Theologia Eeformata I, 123, september '58) dat de kerkeraad in zijn huidige gedaante wellicht eens aan een onderzoek zou moeten worden onderworpen, daar wij deze zo maar niet in het Nieuwe Testament terugvinden. Bij de doordenking van de vragen die hier liggen kan een boek als dit nuttige diensten bewyzen. Wij zouden het daarom in de hand van zeer veel ambtsdragers en gemeenteleden wensen, niet om onze kerk te „veramerikaniseren" doch om met behoud van het vele goede in onze gemeenten, het goede dat wij bij anderen zien over te nemen.
Het boek is uitstekend uitgegeven en bevat verscheidene goede illustraties.
Ah.
do V.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1958
Theologia Reformata | 203 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1958
Theologia Reformata | 203 Pagina's