CHRISTLICHE EXISTENZ IN DER INDUSTRIELLEN WELT
Dr. Arthur Rich, CHRISTLICHE EXISTENZ IN DER INDUSTRIELLEN WELT, 184 S., sehw. Fr. 12.80, Zwingli Yerlag, Zurich, 1957.
De industriële revolutie heeft geweldige frontversehuivingen veroorzaakt in de structuur van het maatschappelijke en sociale leven; in de ontmoeting van de christen met de vormende krachten van de maatschappij mag het geloof niet capituleren voor de wereld, maar het komt er op aan om kritisch - noch tijdloos, noch tydgebondeu eenzijdig - „vanuit de boodschap van de Bijbel te horen, wat God in Jezus Christus met de mens wil". Het gaat niet om Eüokwartsillusionen of om toekomstutopieën, maar om een verantwoorde dienst aan de medemens.
De plaats van de industrie-arbeider is zonder analogie in de historie; het sociale kernprobleem van vandaag is, dat de mens in het werk een nummer is, een instrument; de moderne arbeider in de industrie ziet zichzelf niet slechts in materiële, maar veel meer in zijn geestelijkmenselijke existentie bedreigd. Het is de kwestie van de „Verdinglichung" van de mens waardoor de arbeidsvreugde bedreigd wordt en daaruit laat zich het verval van de „Arbeitsethos" verklaren. Het is de menselijkheid van de arbeider, die gered moet worden. Zal dat geschieden alleen door de werktijden te verkorten? Dan is de vr^je tijd geen contrapunt meer van de arbeidstijd, maar opium, dat de mens troosten zal over de Arbeitsnot. Het onmenselijke ligt niet in de mechanisering, maar daar waar door en in de mechanisering de mens alleen maar productiemiddel is. Het socialisme, dat geïndustrialiseerd humanisme is, heeft met zijn socialisatie van de productiemiddelen op zichzelf nog niet de bevrijding van de arbeider gebracht; het brengt geen nieuwe mensen; het leidt wel tot structuurveranderingen, maar het sociale kwaad keert wellicht in een andere vorm terug dan ten tijde van het kapitalisme. De socialistische idee is een vraag aan het christelijk geloof, maar ook omgekeerd is het christelijk geloof een vraag aan het socialisme. Het laatste rijk wordt niet door het socialisme als revolutionaire of evolutionaire macht verwerkelflkt. De achtergrond van de sociale onrust in de wereld is dat uit het eigen-
dom, dat de medemens moest handhaven, een anti-menselijkheid gegroeid is. Het cliristelijk geloof verzet zich tegen een absolutistisch liberalisme alsook tegen een absolutistisch socialisme. - Ziehier de kern van deze colleges.
Het is onmogelijk breder op dit boeiende werk in te gaan; het is interessant en actueel - ik denk b.v. aan hoofdstukken als: veranderingen in het kapitalisme, „automation", „human relation". Het loont de moeite zich in deze problemen te verdiepen onder leiding van deze deskundige gids. Ik geloof, dat wij ons in het algemeen te weinig met de geweldige vragen van mens en maatschappij en de roeping van de christen in deze bezighouden.
U.
Bt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959
Theologia Reformata | 271 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959
Theologia Reformata | 271 Pagina's