Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WIE WAS JEZUS VAN NAZARETH

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WIE WAS JEZUS VAN NAZARETH

2 minuten leestijd

W. Brandt, WIE WAS JEZUS VAN NAZARETH, Wat zeggen ons de Dode Zee-roUen? 320 blz., geb. f 12, 50, Scheltens & Giltay, Amsterdam, S. A.

De vondsten van Qumran hebben niet alleen de oudtestamentici zoveel werk gegeven, dat de literatuur rondom de rollen van de Dode Zee nauwelijks bij te houden is, maar ook voor de nieuwtestamentische tgd werpen deze vondsten en opgravingen vele problemen op.

Dit uit het Duits vertaalde werk behandelt de seote van de Essenen, hun levenswijze, en in het bijzonder hun godsdienstige overtuiging en hun verhouding tot het officiële Jodendom. Hierna tekent schr. het optreden van Jezus in Galilea, in Samaria en in Judea. Zeer interessant is wat schr. zegt over het proces voor Kajafas en voor Pilatus; het was tegen de regels van het joodse recht, dat het proces des nachts werd begonnen;

er moest tussen proces en uitspraak een nacht verstrijken enz. In het laatste deel trekt schr. zijn conclusie: Jezus was geen Essener; slechts onbetekenende aanrakingspunten had Hij met deze secte gemeen. „Wie er aan begint een studie van het leven van Jezus te maken, zal nooit tot een eind komen, altijd voert het hem verder en nooit komt h^ tot aan de uiterste rand".

Dit werk draagt een populair karakter; voor ons distantieert schr. zich te zeer van de schriftuurlijke traditie; hiervan zijn de voorbeelden voor het grijpen; ik Boem er slechts één: Petrus zou in Matth. 16 niets anders gezegd hebben dan dat de discipelen Jezus hielden voor de Messias; de evangelisten zouden hieraan hebben toegevoegd, dat Jezus op volstrekt enige wigze de Zoon van God was.

B^j een volgende druk kan schr. wellicht enige dingen rechtzetten of verduidelijken: de documenten van het Sinaiklooster berusten niet in het Vaticaan, maar in het Brits Museum te Londen; de ark des Verbonds ging reeds in 586 verloren, niet in het jaar 70 n. C; de tollenaar gaf niet een tiende van zijn bezit, maar van zijn inkomst; het is niet geheel duidelijk, wat schr. zegt over de rol van Jesaja, die aanvankelijk in het bezit was van de metropoliet Samuel. Het geheel is keurig uitgevoerd: een prachtige band versiert het boek en de 32 pagina's illustraties zijn buitengewoon mooi.

U.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Theologia Reformata | 271 Pagina's

WIE WAS JEZUS VAN NAZARETH

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Theologia Reformata | 271 Pagina's