EFEZIERS, KOLOSSENZEN
Dr. F. W. Grosheide, EFEZIERS, Dr. H. Ridderbos, KOLOSSENZEN, 244 blz., geb. f 12.75, J. H. Kok N.V., Kampen, 1960.
Aan twee uitspraken van Calvijn moest ik denken, toen ik deze leerrijke commentaar bestudeerde. Er is in het Woord van God zo'n hoogte, lengte en breedte, dat wanneer een mens er heel zijn leven aan besteedde en daarbij zich onthield van eten, drinken en slapen, hij nog nimmer alles zou kennen. En elders zegt Calvyn: Hij, die spreekt moet tegelijkertijd onderricht ontvangen en niemand zal bekwaam zijn om de wil Gods aan anderen te verklaren of hij moet zelf dagelijks daarin toenemen.
Aan de hand van deze verklaring, die behoort tot de serie Commentaar op het Nieuwe Testament de brief van Efeze - Zanchius noemde die een epitome totius doctrinae christianae - en die van Colosse, waar niet minder belangrijke stukken aan de orde komen, te bestuderen, sluit geestelijke inspanning in, die ons doet vorderen in de kennis van de waarheid Gods.
In een korte inleiding verdedigt prof. Grosheide, dat Efeze een rondzendbrief is geweest, die niet gericht was aan één bepaalde kerk en juist daardoor een algemeen karakter draagt. De brief stamt
uit de tijd van de gevangenschap van Paulus te Rome. De verklaring, die schr. geeft is niet overladen, niet polemisch, zeer duidelijk en verhelderend.
Prof. Ridderbos is wat de inleidingbetreft wat uitvoeriger. Hij meent, dat het nog steeds het beste is Rome als plaats van afzending van Colosse te beschouwen. Formeel is zijn werk enigszins anders van opzet. De verklaring kan gelezen worden ook door wie geen Grieks kent; de verantwoording van de exegese en de verklaring van verschillende woorden worden in kleine letter apart gegeven. Ook do brief aan de Col. handelt veel over de gemeente. De auteur meent, dat het moeilijk bl^ft zieh een afgeronde voorstelling te maken van de dwaalleer, waarvan in deze brief sprake is. In elk geval draagt de dwaalleer typisch Joodsrituele en ceremoniële trekken en is zij als Judaistische bedreiging van het evangelie te verstaan.
Het geheel is een exegetisch werk van grote betekenis, dat ons regelrecht ad fontes leidt.
U.
Bt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1960
Theologia Reformata | 68 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 juni 1960
Theologia Reformata | 68 Pagina's