Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZUM ALTEN TESTAMENT UND SEINER UMWELT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZUM ALTEN TESTAMENT UND SEINER UMWELT

2 minuten leestijd

W. Baumgartner, ZUM ALTEN TESTAMENT UND SEINER UMWELT, 398 S., geb. f 36, —, E. J. Brill, Leiden, 1959.

Deze AusgewöMte Aufsatse van prof. Baumgartner, één van de beste kenners van de taal en de geschiedenis van het Oude Nabije Oosten, zoals o.a. blijkt uit het woordenboek van het bijbelse Aramees, zijn op een enkele na - een artikel over Bibel und VoJTcslcU'nde - reeds eerder gepubliceerd. Dat wil niet zeggen, dat deze stukken verouderd materiaal bieden, integendeel, ik noem allereerst de gedegen studie, die in '27 in Z.A.W. verscheen onder de titel Das Aramaische i/m Buche Daniel en die voor de vakwetenschap ook vandaag nog van grote betekenis is. Bij dit opstel als bij de andere zijn in Naohtrage allerlei bibliografische aan'V'ullingen opgenomen.

In deze bundel vinden wij ook schrijvers inaug-urele rede van 1916 over Die Auffassungen des 19. Jahrhunderts vom Israelitischem Prophetismus.

Van belang om er kennis van te nemen is het artikel Die Anslegung des Alten Testaments (1941'), waarin schrijver zijn eigen weg zoekt tussen de „Skylla völkischer Diskreditierung und der Charybdis dialektischer Verchristlichung". Terecht wijst hij erop, dat de gedachte van het christelijke Glaubensverstandnis een zeer rekbaar begrip is, dat in het concrete geval de meest ver-

schillende mogelijklieden kan dekken. Wij zullen altijd blijven vastlopEai, tenzij wij vanuit het N.T. als christenen naar het O.T. luisteren.

In Per Awferstehwngsglauhe im Alten Orient trof mij de opmerking, hoe het mogelijk was, dat Israël, terwijl het de gedachte van de stervende en opgestane godheid zo goed kende, het daarvan zolang niets heeft willen weten. Voor schrijver is hot opstandingsgeloof waarschijnlijk uiteindelijk van kanaanitische origine. Het religieuze individualisme heeft de bodem voor het opstandingsgeloof bereid, meent de auteur. Hier gaan onze wegen weJ uiteen.

Deze stukken zijn het waard, dat zij uit allerlei periodieken in één bundel zijn bijeen gebracht.

U.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1960

Theologia Reformata | 67 Pagina's

ZUM ALTEN TESTAMENT UND SEINER UMWELT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1960

Theologia Reformata | 67 Pagina's