Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DIE GEES VAN GOD EN DIE GEES VAN DIE MENS IN DIE OU TESTA­MENT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DIE GEES VAN GOD EN DIE GEES VAN DIE MENS IN DIE OU TESTA­MENT

2 minuten leestijd

J. H. Scheepers, DIE GEES VAN GOD EN DIE GEES VAN DIE MENS IN DIE OU TESTA­MENT, 332 blz., ing. f 9.50, J. H. Kok N.V., Kampen, 1960.

Na de dissertaties van Becker over hot begrip uefesj in het Oude Testament en die van Von Meyenfeldt over het hart (leb, lebab) in het Oude Testament verscheen nu deze in hoofdzaak semasiologisohe studie over het begrip i-uach, een onderwerp waarover in de laatste tijd heel wat geschreven is, ik denk o.a. aan de publicaties van Van Imsohoot.

De auteur heeft zijn onderwerp als volgt behandeld: Ruaeh als wind; de ruach van de mens en het dier; ruach als bovennatuurlijke geest; de ruach van Jahwe.

Grondig heeft de schrijver het oudtestamentische materiaal - en dat is veel - bekeken; verscheidene teksten en perieopen worden geëxegetiseerd, waarvan een

aantal breder in een aanhangsel o.a. Gen. 1 : 2 en 6 : 3 en vooral uit Jesaja (31 : 3, 32 ; 15, 44 : 3, 48 : 16, 59 : 21, 63 : 10-14) en uit Ezechiël (1 : 12, 37 : 5-14 e.a.).

Schrijver komt tot de conclusie, dat de ruach, „the motive power of the soul'' (Pedersen), de grondbetekenis heeft van „adem". Hij omschrijft ruach als het onzichtbare en onlichamelijke deel van de mens, dat het beginsel van zijn leven en beweging is, „prineipium vivi et motus". Als gesproken wordt over de geest van Jahwe, dan is hier sprake van een anthropomorfisme. De ruaeh van Jahwe is zijn persoonlijk bezit, zoals de ruach van de mens diens persoonlijke bezit is. Dit is echter slechts een gedeeltelijke verklaring, waarom de bovennatuurlijke geest genoemd wordt.

Van dit lijvige boekwerk nemen wij met grote dankbaarheid en respect kennis.

U.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1961

Theologia Reformata | 48 Pagina's

DIE GEES VAN GOD EN DIE GEES VAN DIE MENS IN DIE OU TESTA­MENT

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1961

Theologia Reformata | 48 Pagina's