DE BIJBEL
J. Kahmann, DE BIJBEL over de prediking van het Woord, 108 blz. H. de Baar, — over de wederkomst van Christus, 116 blz.
G. Bouwman, - over volgen en navolgen, 96 blz.;
B. Hemelsoet, - over het paradijs, 106 blz.;
J. Lescrauwaet, •- over de christelijke eenheid, 116 blz.;
geb. per deeltje f 2.90, J. J. Romen en Zonen, Roermond, 1961.
Zonder polemiek en zeer thetisch ge ven deze deeltjes vanuit de Bijbel informatie over bovengenoemde onderwerpen. Stuk voor stuk zijn zij door deskundigen geschreven; zij gaan recht op het doel af en geven in kort bestek weer alles wat de Schrift over het betrokken onderwerp zegt.
In het deel over de Wederkomst van Christus wil schrijver onderscheid maken tussen de waarheid, die ons wordt voorgehouden en de eigentijdse inkleding der waarheid. De voorstelling van de wereldbrand is slechts een manier, zegt de auteur, om te laten zien dat de wederkomst het einde van deze zondige wereld betekent; de voorstelling van de brand is inkleding. De schrijver geeft weer, wat de Bijbel over de parousie zegt; daarbij brengt hij ook het duizendjarig rijk en de Antichrist ter sprake. Hij neemt aan, dat er van een voortgang in de paulinische eschatologie mag worden gesproken. Mij trof de onderscheiding tussen wat de aiJostelen dachten en wat zij over de wederkomst leerden. Een mooi boekje.
Kahmann vat de gegevens van het Nieuwe Testament omtrent de prediking samen en licht die nader toe. De dood en de verrijzenis van Christus zijn vanaf het allereerste begin onafscheidelijk verbonden in het keryg-ma. Het „leren" betekent een breder en dieper uitbouwen van het kerygma. Nergens komt Gods heil zozeer in menselijke gestalte tot ons als in de prediking.
De navolging van Christus is, zo betoogt dr. Bouwman, een eis die voor alle christenen geldt. De auteur laat zien, wat de Schrift over deze dingen zegt, waarbij navolging en levensgemeenschap en zelfverlossing in hun verband worden bezien. Volgen, zegt de schrijver, is tegelijk weggaan : men geeft zijn vroegere millieu prijs. Daarb\j is Christus niet alleen onze wegwijzer, maar ook en in de eerste plaats onze wegbereider.
Het boekje over het paradijs heeft een niet verwachte opzet. Het gaat er in het
bijbelse getuigenis om, de eerste mens te beschrijven naar de maat van de Israëlieten, die het beloofde land binnengaan. Het binnentrekken in het beloofde land staat model. En elders zegt de schrijver: Het komt ons voor, dat het paradijs van de eerste bladzijde van de H. Schrift geschreven is vanuit het wankele evenwicht dat Jeruzalem kenmerkte toen Samaria gevallen was. - Het paradijs is het eerste moment van het heilshandelen Gods.
Het is wel een zeer actueel, maar geen eenvoudig onderwerp, waarover Lescrauwaet schrijft. Maar, zegt hij, waar zouden de verdeelde christenen beter te rade kunnen gaan voor een uitweg uit de ergernis van de afscheidingen dan in het boek over het begin, de geschiedenis en de voltooiing van hun eenlieid. De eenheid der gemeente ligt in de ene Heer. Het is volgens de Evangeliën onmogelijk op louter individuele wijze christen te zijn. Meer dan voorheen zijn wy ons bewust van de schade, die de christelijke broederschap geleden heeft door de historische afscheidingen.
Een protestant stuit wel eens op stellingen, waarmede hij het niet eens kan zijn, b.v. over de betekenis van Petrus en de apostolische successie. Maar waar is ongetwijfeld, wat achr. aan het slot zegt: De volle eenheid, waarvoor wij bidden en die wij van de Heer der Kerk verwachten, zal ons geschonken worden in de mate, dat alle gedoopten - zowel binnen als buiten de katholieke kerk - meer lidmaten worden van Christus.
Het zijn goed verzorgde, boekjes. praktische
U.
Bt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1961
Theologia Reformata | 80 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1961
Theologia Reformata | 80 Pagina's