SEELSORGE UND PSYCHOTHERAPIE,
H. Schar, SEELSORGE UND PSYCHOTHERAPIE, 270 8., In.,
Soh.Fr. 23.—, Rascher Verlag, Zurich, 1961.
Op religieus gebied staan wij voor een chaotische toestand; de scepsis van vele mensen en hun agnostische neigingen bereiken een verbazingwekkende hoogte. Toch is er een heimwee naar een religieus houvast, naar geborgenheid. Bij zeer veel mensen vinden wij een onechte religiositeit en een vloedgolf van bijgeloof. Do behoefte aan individuele zielzorg is vandaag sterker dan ooit. Zielzorg en psychotherapie hebben ieder hun eigen terrein, al is er tussen beide een inner-
lijke betrekking. Is het ideaal priesterarts onmogelijk, niet onmogelijk is een nauwe samenwerking tussen predikant en arts.
Ziehier enige saillante punten uit dit werk, dat de theoloog oriënteert over de vragen rondom zielzorg en psychotherapie.
De auteur geeft een kort exposé van de historische ontwikkeling van de christelijke zielzorg in het katholicisme en in het protestantisme; daarna van de problemen van de protestantse zielzorg, waarin hij o.a ingaat op het zielzorgelijk gesprek, zoals Thurneysen dit ziet. Bedoelt Thurneysen, vraagt de schrijver, wel een echt gesprek, een werkelqke ontmoeting van mens tot mens f Over de nog jonge psychotherapie en haar vragen schrijft de auteur uitvoerig. Kretschmer ziet als taak van de psychotherapie die Barmonisierung der Jconstitutionsgebimdenen Persönlichkeit mit sich wnd der ümwelt. Hoe komt het toch, vraagt de schrijver, dat zovele protestantse theologen terughoudend staan tegenover de psychotherapie? Geen instantie bindt de arts weltanschmdich; de schrijver bedoelt hier een uiterlijke autoriteit. Maar innerlijk is hij wel degelijk gebonden! Daar heeft de schrijver dan ook wel oog voor, als hij iets verder spreekt van wereldbescliouwelijke vooroordelen, die een stain-de-weg zijn voor een juiste psychotherapeutische behandeling.
Het probleem van zonde en schuld, van de samenhang tussen verlossingsbehoefte en ziekte ligt niet eenvoudig. De schrijver laat zien, hoe de arts op een bijzondere wijze in aanraking komt met de waarheidsvraag, of liever met de instelling van de mens tot de waarheid: de waarheid is een krachtig en werkzaam, maar ook een gevaarlijk en daarom slechts met grote mensenkennis en voorzichtigheid te hanteren heelmiddel.
Dit werk zal ieder, die het bestudeert een dieper inzicht geven in het geheel eigene van de zielzorgelijke arbeid en voor gevaarlijke grensoverschrijdingen de zielzorger en ook de arts kunnen bewaren.
U.
Bt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1962
Theologia Reformata | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1962
Theologia Reformata | 52 Pagina's