Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BEITRGE ZUR TRADITIONSGESCHICHTE UND THEOLOGIE DES ALTEN TESTAMENTS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BEITRGE ZUR TRADITIONSGESCHICHTE UND THEOLOGIE DES ALTEN TESTAMENTS

3 minuten leestijd

H. W. Hertzberg, BEITRGE ZUR TRADITIONSGESCHICHTE UND THEOLOGIE DES ALTEN TESTAMENTS, 186 S., br. DM 19.80, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, s.a. (1962).

Een aantal referaten en artikelen uit de jaren 1925-1960 is in dit werk gebundeld. Het eerste stuk is een in '25 te Jeruzalem gehouden voordracht: Die

Tradition in Palestina. De traditie is ondanks haar fouten een belangrijk liulpmiddel voor het verstaan van de geschiedenis. Als voorbeeld wordt o.a. genoemd de Elia-, Elisa-, Obadja-en Johannestraditie in en bij sebastie, die zonder meer de betekenis van deze plaats in de dagen van Elia bevestigt.

In Die Melkisedelc-Traditionen betoogt de auteur, dat de geschiedenis van Melchizedek de Ifgoi; lóyoc: is van een oud kanaanietisch (noordelijk) heiligdom. Schrijvende over Der heilige Fels und das Alte Testament verdedigt Hertzberg de mening, dat als terminus a quo voor de bijzondere positie van de heilige rots aangenomen moet worden de tijd na 70 n. C. Als historische rest van het heiligdom is deze rots heilig geworden.

In een voordracht over Die prophetische Botschaft vom Heil und die alttestamentliche Theologie wyst de schrijver op het vrijblijvende in de heilswil Gods. De boodschap van het heil is in do oudtestamentische theologie geen zaak van de periferie, zij staat in organische samenhang met het theologische bezit van de profeten; zij voorkomt dat de profetische boodschap van de gerechtigheid vermenselijkt wordt.

Een belangrijk probleem raakt dr schrijver aan, als hij schrijft over de Nachgeschichte alttestamentlicher Texte innerhalb des Alten Testaments. Aan voorbeelden uit Jes. 1 demonstreert do auteur de betekenis van toevoegingen of tekstveranderingen. Soms kan inderdaad de nageschiedenis een onjuist begrip van de tekst aan de dag brengen.

In Die prophetische Kritik am Kult trof mij de opmerking in verband met Jes. 43 : 22 ff.: et volk heeft in de cultus God gezegd, en zichzelf bedoeld. De schrijver commentarieert Amos 5 : 25 aldus: eeds in de woestijn hebt gij met Uw offers en gaven niet mij gediend, maar Uzelf.

Hertzberg geeft enige Theologiscfie Bemerkungen zum Israelprohlem. De Zionistische beweging is een politieke beweging, zo betoogt hij. In de eindtijdverwachtingen van het Nieuwe Testament is van een terugkeer van de Joden naar Palestina geen sprake. De schrijver acht het vanuit het geheel van de Heilige Schrift onmogelijk, de vestiging van de Joden in Palestina en de stichting van de staat Israel „kurzschlüssig und an Christus verhei in e'nem heilsgeschichtlichen Sinne zu vers' ihen".

Ik moet het bij c aankondiging van deze stukken wel Is i; over het geheel las ik deze veertiei tikelen met grote belangstelling en instbjjming. Een gereformeerd theoloog kan het niet eens z^n met het door de auteur met vreugde aangehaalde woord van Delitzsch: de Bijbelcritiek is een aan de nareformatorische Kerk verleend charisma (waar kan ik dit vinden? ) ; natuurlijk heeft dit heel wat consequenties.

Gaarne vestig ik de aandacht op deze bundel.

U.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1962

Theologia Reformata | 52 Pagina's

BEITRGE ZUR TRADITIONSGESCHICHTE UND THEOLOGIE DES ALTEN TESTAMENTS

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juni 1962

Theologia Reformata | 52 Pagina's