Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DIE THEOLO­GIE DES REICHES GOTTES BEIM ÄLTEREN UND JÜNGEREN BLUMHARDT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DIE THEOLO­GIE DES REICHES GOTTES BEIM ÄLTEREN UND JÜNGEREN BLUMHARDT

2 minuten leestijd

Gerhard Sauter, DIE THEOLO­GIE DES REICHES GOTTES BEIM ÄLTEREN UND JÜNGEREN BLUMHARDT, 355 S., fr.s. 26.—, Zwingli Verlag, Zurich, 1962.

Sauter merkte op, dat de Blumhardts eeu tijdlang leken te zijn vergeten. In werkelijkheid is dat echter niet zo: met b.v. Kohlbrugge, Kierkegaard en Pascal blijven de Blumhardts aan de orde. Sauter werkt daaraan mee en schreef een dissertatie over de theologie van vader en zoon Blumhardt. Hij wist natuurlijk wel, dat het een gemeenplaats is, te verzekeren, dat de Blumhardts geen systeem hebben, maar terecht ia hij van mening, dat er in hun „profetische" gedachten toch innerlijke samenhang moet zitten. Hij wijst die aan in het thema dat bij vader en zoon centraal ia: het Rijk Gods, d€ werkelijkheid Gods.

Wie Zündels klassieke werk over de Blumhardts kent, zal erkennen, dat het werk van Sauter ons heel wat verder brengt. Waar het duidelijk is, dat er een andere toon klinkt bij de zoon vergeleken bij de vader, gaat Sauter daarop in, meent niet van een tegenstelling te moeten spreken, maar de zoon als complement te moeten beschouwen van wat de vader ondernam.

We hebben deze uiteenzettingen geboeid gevolgd en kunnen de auteur in het algemeen wel volgen. Wat verwarrend lijkt ons ook weer hier het vage, daardoor niet verder brengende gebruik van het woord piëtisme. Volgens Sauter hebben beide Blumhardts het piëtisme weten te overwinnen. We vragen dan echter: Waar het beide Blumhardts om de „Gotteswirklichkeit" ging, om het „Jesus ist Sieger": is dit heilsrealisme niet juist het oorspronkelijke Anliegen van echt piëtisme? En moet men dit piëtisme niet onderscheiden van het piëtisme van Bengel en Oetinger, dat met name Blumhardt Sr. heeft beïnvloed?

Waar het thema der Blumhardts zo vitaal is, centraal theologisch, maar tevens christologisch en anthropologisch, heeft het weinig betoog nodig, dat dit boek onze aandacht rijkelijk verdient. Het verscheen in de reeks Studiën zur Dogmengesohichte und systematisohen Theologie, waarvan wij al ettelijke delen hier met lof en bewondering bespraken.

U.

v. d. L.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1962

Theologia Reformata | 68 Pagina's

DIE THEOLO­GIE DES REICHES GOTTES BEIM ÄLTEREN UND JÜNGEREN BLUMHARDT

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 1962

Theologia Reformata | 68 Pagina's