Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE BRIEVEN VAN PETRUS EN JUDAS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE BRIEVEN VAN PETRUS EN JUDAS

2 minuten leestijd

M. H. Bolkestein, DE BRIEVEN VAN PETRUS EN JUDAS, 314 blz., geb. ƒ 16.50, G. F. Callenbach N.V., Nijkerk, 1963.

Wie aan de hand van deze theologische commentaar de brieven van Petrus en Judas bestudeert komt diep onder de indruk van de belangrijke stukkeu die hier aan de orde komen. Ik moest denken aan wat Schrenk zegt:1 Petrus is het enige schrijven van het N.T., waarin het begrip uitverkorenen van begin af thematische betekenis heeft. In deze brief spreekt het bewustzijn, als volk van God afgezonderd te z\jn uit deze wereld. De levenshouding van de christen is daarmee unweltlich. Een „weltfremd" leven van de christen bevreemdt de wereld (1 Petr. 4 : 4), en zo komt het lijden over de Kerk. Het is voor de kerk niet normaal, als ze geduld, verdragen of zelfs beschermd wordt, zegt Bolkestein. Ook over het vreemdelingschap zegt hij mooie dingen; rnq troffen ook enige citaten uit Luther, van Cyprianus en anderen. In verband met 1 Petr. 2 : 9 zegt de auteur, dat ten onrechte de meeste uitleggers alleen maar aandacht schenken aan het missionaire aspect van het verkondigen.

Zo betekent dit werk een belangrijke bijdrage aan de discussie over de huidige problemen. Ik denk aan de heenwijzing naar het plaatsvervangende lijden, naar het getuigen, waarvan de auteur zegt, dat dit woord geen martyriologische maar een meer missionaire betekenis heeft. Ten aanzien van de moeilijke passage 1 Petr. 3 : 19, 20 meent de schrijver, dat de prediking van Christus aan de doden in de gevangenis het uitroepen en proclameren van Zijn heerschappij is. Het lied zou dit uitdrukken op een sterk mythische wijze. De auteur zoekt de spits van een woord als 1 Petr. 2 : 8 niet weg te exegetiseren. Wel zou erover te praten z\jn, in hoeverre de schr. terecht zegt, dat het onbijbels denken is zonder tussenschakels over te springen van de predestinerende God naar de gepredestineerde mens. Ik neem niet graag de uitdrukking van de mens als partner Gods over. - De auteur meent met velen, dat 2 Petr. te stellen is na Judas, welke brief geschreven zou kunnen zijn in het begin van de tweede eeuw.

Deze commentaar kan alleen tot schade in onze bibliotheken ontbreken.

U.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1963

Theologia Reformata | 72 Pagina's

DE BRIEVEN VAN PETRUS EN JUDAS

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1963

Theologia Reformata | 72 Pagina's