Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

JE SUIS UN DIEU JALOUX,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JE SUIS UN DIEU JALOUX,

2 minuten leestijd

B. Eenaud, JE SUIS UN DIEU JALOUX, 160 p., br. fr. 9.10, Les Editions du Cerf, Paris, 1963.

De schrijver is zich bewust van de moeilijkheden, die aan een studie als deze verbonden zijn. Hoe kan de semantische ontwikkeling van een woord worden gevolgd, als er zoveel onzekerheid is ten aanzien van de datering der bronnen? Vandaar dat de auteur - bescheiden - spreekt van het hypothetische karakter van de conclusies. Hij bespreekt de schriftgegevens in een vijftal hoofdstukken: Les traditions anciennes; Le Deutéronome; La littérature exilienne; La fin de l'exil et la période postexilienne; Signification théologique du terme.

In de oudste tradities betekent „ijver" voor alles de toorn Gods gemotiveerd door de overtreding van het verbond; Deuteronomium neemt deze gedachte over, maar integreert deze meer in de voorstelling van de God van liefde; gedurende het exiel wordt de „gver" Gods expliciet de toorn van de beledigde liefde. In de exilische literatuur ligt het accent op de ijver van God, die Zijn volk verlost. Op de achtergrond van deze ontwikkeling ligt een diepe eenheid van het begrip „ijver": het verbond, de liefde en de heiligheid. „IJver" is de scherpe reactie van de heiligheid der Goddelijke liefde, geopenbaard in het kader van het verbond, tegen al wat deze relatie tussen God en Zijn volk aanrandt. De auteur verkiest dan ook de vertaling jalousie boven die van zèle.

Persoonlijk zou ik niet zozeer nadruk willen leggen op de evolutie van dit bijbelse begrip als wel op de verschillende nuances van dit woord die in verschillende verbanden en verhoudingen en in andere tijden aan de dag komen.

Het is een zeer duidelijk geschreven monografie, een verantwoord werk, dat het inzicht in dit bijbelse thema verdiept.

U.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1963

Theologia Reformata | 67 Pagina's

JE SUIS UN DIEU JALOUX,

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1963

Theologia Reformata | 67 Pagina's