Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

A HISTORICAL INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

A HISTORICAL INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT

2 minuten leestijd

E. M. Grant, A HISTORICAL INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT, geb. 447 biz., 36 S. net. Collins, St. James's Place, London 196.3.

Dit is een inleiding met een geheel andere opzet. Grant heeft 100 blz. nodig voor de prolegomena. Daarin behandelt hij de canonvorming, de tekstcritiek, de literaire eritiek, de historische critiek èn (dat is het opvallende!) het theologisch verstaan van het Nieuwe Testament.

Grant bewandelt nieuwe wegen. Hoeveel respect hij ook heeft voor de resultaten van de N.T.-wetenschap, zijn critiek op de literair-historische critiek ia niet mals. Hij gaat weliswaar uitvoerig in op de vraag hoe en wat de N.T. auteurs schrijven, maar de vraag naar het waarom en het doel van deze geschriften interesseert hem buitengewoon. Welk doel hadden de schrijvers voor ogen? Daarbij heeft hij oog voor de verscheidenheid, die hij een aapeet van de veel dieper liggende eenheid noemt.

Heel merkwaardig is zijn opvattingvan de canon. Hij is geïmponeerd door de conclusies van Helmut Koester, die beweert, dat de eerste apostolische vaders

geen gebruik hebben kunnen maken van de geschreven evangeliën, maar wol van de mondelinge overlevering. Aangezien de si'lirijvers van de evangeliën van dezelfde mondelinge overlevering hebben moeten leven en schrijven, wordt het gezag van de evangeliën gelijkgesteld aan het gezag van de geschriften van deze eerste apostolische vaders.

Hoe boeiend deze gedachten ook zijn, de vraag rijst of het eventueel putten uit dezelfde mondelinge overlevering (staat dit wel zo vast? ) een grond is voor hetzelfde gezag.

Het gevolg hiervan is, dat de grenzen van de canon bij Grant vervagen. Met een beroep op E. Stauffer spreekt hij van een voortgaande openbaring van en door de Heilige Geest. Het is te begrijpen, dat de uitzonderlijke plaats van het Nieuwe Testament hiermee in 't geding is. De inleiding van Grant heeft iets boeiends. Op de flap van het boek staat, dat deze inleiding een keerpunt betekent van de critiek op het Nieuwe Testament. Of dit waar zal zyn?

In ieder geval hebben wij hier een inleiding voor ons, die - met de gave van het onderscheid gebruikt - ons op een boeiende wijze helpt het Nieuwe Testament beter te verstaan. Gelukkig doorbreekt deze inleiding het historisch-eritisch schema en laat deze de samenhang van de geschriften van het Nieuwe Testament zien.

H.

B.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1964

Theologia Reformata | 68 Pagina's

A HISTORICAL INTRODUCTION TO THE NEW TESTAMENT

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1964

Theologia Reformata | 68 Pagina's