HET SACRAMENT DER ZIEKEN
M. Fraeyman, HET SACRAMENT DER ZIEKEN, Saoramentenleer (S), Theologische Monografieën: Woord en Beleving, geb. 156 blz., ƒ 6.50, Lannoo, Tielt-Den Haag, 196, 3.
Deze studie pleit voor het herstel van de zalving der zieken. In de oude Kerk is deze ziekenzalving - al of niet sacramenteel geïnterpreteerd - in gebruik geweest. Deze zalving bedoelde de zieken met het leven en lijden van Christus in nauwer contact te brengen. Van lieverlede - vooral ouder invloed van de l)oetepraktijk - is dit geworden tot het sacrament der stervenden.
De schrijver wil de oorspronkelijke betekenis van de ziekenzalving, waarmee Trente een voorzichtig begin maakte, weer herstellen en deze zalving onderscheiden van de heilige teerspijs bij de uitgang uit dit leven.
Door velerlei middelen wil hij deze zalving der zieken weer algemeen aanvaard zien, zodat dit sacrament niet meer als een doodvonnis wordt gezien.
Aan het slot geeft liij het nieuwe ziekenrituaal, waarin een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen een liturgie voor de zieken en een liturgie voor de stervenden. Vandaar dat het sacrament der zieken telkens weer kan worden herhaald. Dat is - volgens de schrijver - dan ook nodig.
Dr. Fraeyman weet zijn bedoelingen wel duidelijk te maken. Bepaalde gedachtengangen worden telkens herhaald. De fundering van het sacrament der zieken in de Heilige Schrift is een moeilijke opgave, die de schrijver dan ook niet gelukt, ondanks zijn beroep op Mare. 6 : 1.'!. Zijn beroep op Jacobus doet vreemd aan, omdat Jacobus spreekt van mensen, die zonden gedaan hebben, met wie gebeden wordt en die door de Here weer worden opgericht. Trouwens de genadeopvatting, die hier aan hot woord is, is typisch Rooms-Katholiek. De identificatie van Christus en de H. Hostie is schokkend. Wanneer de H. Hostie getoond wordt met het woord: ie het Lam Gods, dat de zonden der wereld draagt, dan is er een grote kloof met de Reformatie. Ook is mij niet duidelijk geworden of het sacrament der zieken en het sacrament der stervenden nu één en hetzelfde sacrament is dan wel twee sacramenten zijn. Klopt dit dan nog met het zevental?
Een van de mooiste hoofdstukken vond ik de ziekte in de heil.'fgeschiedenis. Daarin staan treffende dingen.
Wie zich op de hoogte n"il stellen van do veranderende inzichten ten aanzien van dit sacrament in de Rooms-Katholieke Kerk kan hier terecht. Hij zal bemerken, dat de modificaties in Rome veranderen, maar dat de grondstructuren dezelfde blijven.
H.
B.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1964
Theologia Reformata | 68 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1964
Theologia Reformata | 68 Pagina's