Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

LES SOUECES DE LA FOI, CONCILE DE TRENTE ET  OECUMÉNISME CONTEMPORAIN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LES SOUECES DE LA FOI, CONCILE DE TRENTE ET OECUMÉNISME CONTEMPORAIN

2 minuten leestijd

J. Ermel, LES SOUECES DE LA FOI, CONCILE DE TRENTE ET OECUMÉNISME CONTEMPORAIN, 187 p., Desclée et Co., Tourna: , 1963.

Het vorige boek bracht ons tot de grens van de „oecumene" (daar het ook een knelpunt in oecumenisch opzicht aanwijst) ; hier staan we er midden in. De auteur geeft een deel van een groter werk, dat niet tot uitgave kwam. Hij is van mening, dat de bruggen tussen Eome en de dissenters juist sedert Trente niet zijn afgebroken, maar dat hier beloften liggen. De katholieke leer heeft de traditie het orgaan genoemd, waardoor het geloof leeft en groeit. Dat volgen de protestanten niet en dat kan de auteur wel verstaan, wanneer men nl. de traditie in een veel te massieve en ongeestelijke wijze verstaat. Hij wil de protestanten nu zó tegemoetkomen: wat wij verstaan onder die traditie, is bij U de inspiratie, ook het testimonium Spiritus Sancti, waardoor gij de Schrift als van God komend ontvangt.

Een spiritueler opvatting van de trar ditie zou dus uitkomst kunnen brengen. Hoewel we het boek met sympathie lazen, moeten we toch zeer betwijfelen, of het doel zo bereikt wordt. De auteur maakt o.i. de fout van vele voor de oecumene geestdriftig gestemden, dat ze de totale afstand tussen Eome en de Eeformatie zeer onderschatten. Bovendien lijkt het ons, dat traditie en inspiratie niet op één niveau staan: de protestantse afwijzing van de apocryfen en van allerlei dogmata maakt dat toch wel duidelijk. We kunnen daarom niet inzien, dat de auteur zijn pleit gewonnen heeft, als geeft hij een goed exposé van een deel van de

Trentse leer. We noteren wèl even: kennis van Vatieanum II (en II) alsmede van het Tridentinum is ons zeer nodig, zullen we met begrip en gezag in deze zaken kunnen meespreken.

U.

v.d.L.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1964

Theologia Reformata | 56 Pagina's

LES SOUECES DE LA FOI, CONCILE DE TRENTE ET  OECUMÉNISME CONTEMPORAIN

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 september 1964

Theologia Reformata | 56 Pagina's