THE BIRTH OF THE NEW TESTAMENT
C. F. D. Moule, THE BIRTH OF THE NEW TESTAMENT, Har per's New Testament Commentaries, 252 p. $ 5.—, Harper & Row Publishers, New York and Evanston, 1962.
Dit boek is bedoeld als algemene inleiding tot de bovengenoemde commentarenreeks. Wie echter menen zou, hier een boek voor zich te hebben dat op de traditionele wijze allerlei inleidingsvragen met betrekking tot auteur, data, en inhoud behandelt, komt bedrogen uit.
Het boek geeft enerzgds veel meer, anderzijds minder. Het wil geen inleiding zijn in de klassieke zin van het woord, maar het is ook geen theologie van het N.T. De schrijver richt in dit boek zyn aandacht op de jonge christelijke kerk, waarin de geschriften van het N.T. ontstaan zijn. Het uitgangspunt van Moule is, dat de geschriften van apostelen en evangelisten pas werkelijk in hun wording te verstaan zijn vanuit de gehele ontwikkeling der oergemeente. Gebruikmakend van de „Formgeschichte" op een voorzichtige en critische w^jze, tracht Moule de omstandigheden na te gaan en de situaties waarin het nieuwtestamentisch getuigenis geplaatst moet worden.
Het resultaat is een bezonnen en voorzichtig geschreven boek, waarin de auteur met grote kennis van zaken ons inleidt in het leven en werken van de jonge gemeente. De opzet van het boek brengt met zich mee dat een strenge lijn ontbreekt. Veel wordt aanduidenderwijs behandeld. De literatuurverwQzingen zijn bijzonder waardevol.
Achtereenvolgens komen ter sprake de eredienst van de gemeente, de verhouding tot Israël, het gebruik van het O.T. door Jezus en de apostelen, waarbij de schrijver een aantal zeer interessante opmerkingen maakt over de rabbijnse exegese ; het doel van de Evangeliën en Acta; de prediking aangaande het Koninkrijk Gods; de vervolgingen; de pastorale zorg en de didachè; de kwesties van eenheid en verscheidenheid binnen de gemeente en binnen het N.T.; terwgl Moule in het slothoofdstuk ingaat op de vragen van de apostoliciteit en de vorming van de canon.
Uit deze opsomming moge blijken hoe veel dit boek in betrekkelijk kort bestek geeft. Het opent nieuwe perspectieven, belicht allerlei bekende „cruces" op een nieuwe wijze, en prikkelt daarom ook op menige bladzijde tot tegenspraak. Bij verschillende punten plaatste ik een
vraagteken. Zo meen ik te moeten betwisten dat het citaat uit Jes. 6 in Marcus 4 zowel in Jesaja als in Marcus beschouwd moet worden als een „arresting, hyperbolical, oriental way of saying". Ook meen ik dat Moule bepaalde tegenstellingen binnen het N.T. b.v. tussen Paulus en Jacobus, of tussen Lucas en de Apocalypse van Johannes nogal op de spits drijft. Zo zou er meer te noemen z^jn.
Deze bezwaren doen echter niets af aan de grote waardering. Ik meen dat het verrijkend en stimulerend is dit boek te bestuderen naast de bekende werken van b.v. Feine-Behm of De Zwaan. Juist het boek van Moule laat ons zien hoe ook de inleiding tot het Nieuwe Testament geen literatuurgeschiedenis, maar voluit theologie, en hoe allerlei literaire beslissingen een theologische achtergrond en importantie hebben. Dat is de grote verdienste van dit boeiend en vlot geschreven boek, dat we daarom een ruime lezerskring toewensen.
Obr.
A.N.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1964
Theologia Reformata | 72 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1964
Theologia Reformata | 72 Pagina's