HEILSGESCHEHEN UND GESCHICHTE
Werner Georg Kümmel, HEILSGESCHEHEN UND GESCHICHTE, Gesammeltc Aufsdtze 1933— 1964, herausgegeben von Erich Grasser, Otto Merk und Adolf Fritz. (Mariurger Theologische Studiën, Band 3) XII en 514 S. In. DM 48, - , N. G. Elwert-Verlag, Marburg, 1965.
Met de uitgave van dit boek, waarin een dertigtal artikelen van Kümmel opnieuw zijn uitgegeven, hebben de samenstellers ieder, die belang stelt in de ontwikkeling van de nieuwtestamentische wetenschap een grote dienst bewezen. Dit verjaardagscadeau, aangeboden aan Kümmel bij zijn 60ste verjaardag is een zeer waardevol werk.
Al lezend kr\jgt men een diepe bewondering voor deze eminente geleerde die met grote kennis van zaken zich op do verseliillende terreinen van do nieuwtestamentische wetenschap beweegt en met velen van zijn vakgenoten op hoogstaande wijze de discussie voert. Daarnaast is deze bundel een uitnemend overzicht over de ontwikkeling van de nieuwtestamentische wetenschap gedurende de laatste dertig jaar.
Het is in het kader van een aankondiging ondoenlijk breed op dit alles in te gaan. Men zal trouwens onder de artikelen verschillende „oude bekenden" terugvinden die in de loop der jaren in de vakliteratuur verwerkt zijn.
Vele onderwerpen komen ter sprake. Ik noem slechts de vragen aangaande de eschatologie in het N.T. waarbij Kümmel opkomt voor het temporeel karakter van de eschatologie (Het Koninkrijk is gekomen en het komt) ; de verhouding tussen Jezus en Paulus, waarin Kümmel vooral stelling neemt tegen de visie van Klausner, Buber en Schoeps. Enkele bijdragen uit 1960-'64 houden zich bezig met de „Leben-Jesu Forschung" zoals deze onder invloed van de post-Bultmannianen weer opgekomen is.
Wie weten wil van welke vooronderstellingen Kümmel uitgaat, leze vooral het opstel Notwendig'keit und Grenze des Neutestamentlichen, Kanons. Het lutherse „Was Christum treibet" spreekt in dit opstel op hinderlijke wijze mee, als canonsprincipe binnen de canon. Dat dat funeste gevolgen heeft blijkt uit de opvattingen over N.T. en mythe, waarbij de auteur via een m.i. ongeoorloofde aftrekmethode het bericht over het lege graf, alsmede de teksten over de maagdelijke geboorte verwerpt als mythische bestanddelen die voor het kerygnia niet terzake zijn.
Ook in het opstel Jesus und die Anfange der Eirche waarin Kümmel Matth. 16 : 17-19 aan Jezus ontzegt, trof me dit uitgaan van bepaalde praemissen. Wie bij voorbaat stelt dat Jezus geen voorzorgsmaatregelen getroffen kan hebben voor de tijd na de opstanding, moet er wel toe komen de genoemde teksten op rekening van de eerste gemeente te plaatsen. Wie dit uitgangspunt niet deelt zal tot andere conclusies komen.
Dat we evenwel in dit boekwerk een boek van grote waarde ontvangen moge uit het voorgaande duidelijk zijn. Een waarde die nog verhoogd wordt door de uitvoerige registers, alsmede de bibliografie van Künmiels werken.
De betoogtrant is weldadig helder. Daarom wensen we dit boek in veler handen. Men late zich door de prijs niet afschrikken. Want wat men in bijbelstheologisch opzicht, alsook wat betreft de geschiedenis van de nieuwtestamentische wetenschap, aan informatie ontvangt is bijzonder veel. Deze verzamelde op-
stellen vormen een handboek, dat ook als naslagwerk goode diensten kan bewijzen.
Obr.
A.N.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1965
Theologia Reformata | 67 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1965
Theologia Reformata | 67 Pagina's