Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ZUKUNFT UND VEBHEISSUNG

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

ZUKUNFT UND VEBHEISSUNG

2 minuten leestijd

Gerhard Sauter, ZUKUNFT UND VEBHEISSUNG, Das FroUem der Zuktmft in der gegenwartigen theologischen und pMlosopMschen Diskussion, 374 S., Zwingli Verlag, Zürieh/Stuttgart, 1965.

Even nadat Jürgen Moltmann z^jn Theologie der Hoffnung publiceerde, is dit boek gekomen, dat op een vrij sterk parallelle wijze de eschatologie behandelt. In een noot wordt het verschijnen van het boek van Moltmann genoemd, maar er wordt niet meer op ingegaan. Later heeft de schrgver dit alsnog gedaan, o.a. in een artikel van zijn hand in het tijdschrift Evangelische Theologie, Heft 2, 1966, S. 124 ff.

Het boek van Sauter is ontzaglijk moeilijk geschreven en het heeft me werkelijk moeite gekost om nog zoveel mogelijk te begrijpen. Dat ik er alles van begrepen heb, durf ik niet te zeggen. Daardoor gaat er veel van de kracht van dit boek teloor. Dat Moltmann er met zijn boek zo is ingegaan is mede gekomen door zgn heldere getuigende schrijftrant. In dit boek volgt men moeizaam de theologische en wijsgerige discussie, waarin ontegenzeggelijk de dingen raak en diepgaand in de kern worden getroffen.

De visie van de schrijver wordt bepaald door de rol die de belofte speelt in de toekomst van God. De toekomst is niet gegrond in het verleden, is niet een onthulling van wat in het heden verhuld aanwezig is, ze is niet een herhaling van wat altijd al heeft plaatsgevonden, maar de toekomst komt helemaal van Gods kant tot ons. Deze toekomst heeft in de gestorven en opgestane Christus een proleptische vervulling gekregen. Daarby mag gelet worden op de vervulling: ze is nu al werkelijkheid. Maar evenzeer moet worden gelet op het proleptisch karakter van deze vervulling. Deze vervulling anticipeert op wat komt. In Christus allereerst en fundamenteel, en in Hem en vanuit Hem in het geloof der gemeente.

Daarbij geeft de identiteit van de gestorven en opgestane Christus ons de garantie van de werkelijke voortgaande vervulling van Gods toekomst door onze dood heen. Vanuit deze visie worden dan de zwakke plekken blootgelegd van de existentialistische theologie, maar ook b.v. van Blochs Das Prinzip Hoffnvmg. Zo wijst het boek ons de weg in de huidige hevige discussie rondom de eschatologie.

Wie de moeite doet het te lezen, wordt daarvoor rijk beloond.

V.

C.G.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1967

Theologia Reformata | 68 Pagina's

ZUKUNFT UND VEBHEISSUNG

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1967

Theologia Reformata | 68 Pagina's

PDF Bekijken