ZIJN VERBOND EN WOORDEN
W. van 't Spijker, ZIJN VERBOND EN WOORDEN, 160 blz., ƒ 20, —, uitg. De Groot, Goudriaan, 1980.
Dit populaire werk heeft iets van een commentaar - met inleidingsvragen en al er bij - op de klassieke gereformeerde formulieren van doop en avondmaal. De auteur laat zien van welk een onschatbare betekenis deze erfenis uit het verleden voor het geestelijke leven van de kerk is. Hij heeft zijn uiteenzettingen gelardeerd met aanhalingen uit Luther en Calvijn (o.a. in het gedeelte, dat spreekt over het geloof), van Micron en Olevianus, van Bucer en Ursinus. In het hoofdstuk over het formulier van de H. Doop verwijst hij o.a. naar Olevianus: 'Eerst overtuigt het evangelie ons en ons zaad door het getuigenis van de wet van de zonde, dan biedt het aan ons en aan onze kinderen de genade aan! "Het is een eerste gave van het verbond der genade om de genade te zoeken ... buiten onszelf', zo voegt de schrijver aan dit citaat toe. Met Bucer wordt herinnerd aan het verzegelende werk van de H. Geest. Gewezen wordt op de belofte van het verbond als grond voor de doop. Het formulier begint niet met de verkorenen maar met de verlorenen. Voor de reformatoren was de doop een krachtig getuigenis van de genade die aan alles voorafgaat. In het hoofdstuk over de openbare belijdenis grijpt de auteur terug op het formulier van Bucer (1539). Bemoedigend en ontdekkend is ook het gedeelte over het H. Avondmaal. Wie dit stuk leest komt weer onder de indruk van het diep geestelijk karakter van dit formulier; ik denk aan: onze bezwaarde (ziet op de last der zonde) en verslagene harten (ziet op de dreiging van het oordeel Gods). Wat het diepste avondmaalsgeheim is zal ons altijd verborgen blijven: 'ik ervaar het meer dan dat ik het bewijzen kan', zegt Calvijn. De structuur van de gereformeerde kerken kent geen open avondmaal. Maar het karakteristieke van deze kerk is evenmin een avondmaalspraktijk die in feite de gemeente weer opsplitst en de avondmaalstafel slechts openstelt voor enkele ingewijden.
Ziehier enkele grepen uit dit werk waarin wezenlijke vragen ten aanzien van het geestelijke leven worden aangeraakt en antwoorden worden gegeven, richtinggevend op de weg des levens en des vredes.
H.
Bt.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1980
Theologia Reformata | 72 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 1980
Theologia Reformata | 72 Pagina's