Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Seth

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Seth

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

'en zij noemde zijn naam Seth' Genesis 4:25.

Hoe verder wij teruggaan in de geschiedenis, hoe vager de gebeurtenissen worden, hoe bleker de namen die ze dragen, hoe minder onze nieuwsgierigheid bevredigd wordt. Wij stellen dan meer vragen en luisteren minder naar het Woord. In dat Woord worden stippellijnen getrokken, die naar de toekomst lopen.

Een reeks van namen: het boek van Adams geslacht (Gen. 5). Behalve de hier genoemden zijn er veel meer mensen geweest, mannen en vrouwen. Deze horen thuis in de lijst die de lijn doortrekt naar Noach. Later volgt de lijst van Noach tot Abraham, en via David opgenomen in het geslachtsregister van Christus. Daar gaat het eigenlijk om: de komst van Jezus Christus in het vlees. De verwachting is daardoor levend gebleven en in zo'n dorre geslachtsrol ritselt het van leven.

Twee namen verdienen onze bijzondere aandacht: Seth en Enos. Het is niet per ongeluk maar met opzet, dat zij, even te voren, apart vermeld worden (hst. 4 VS. 25 en 26). Kain trouwt immers, vormt ook een geslacht en het schijnt dat zijn geslacht de geschiedenis voortaan beheerst. Het wordt ons alvast tot onze troost verteld: er zijn nog zachtmoedigen, die de aarde zullen beërven, de aarde waar de hardvochtigen de heer en meester uithangen.

Want Kain heeft hem doodgeslagen. Een schokkend bericht! Wie? Abel, zijn eigen broeder. Kain, zijn naam krijgt een wrede klank. Hij was de eersteling van Adam en Eva (hst. 4 vs 1). Hoe trots was zijn moeder - moeder aller levenden, ondanks en onder de vloek - met hem: een man van de Here verkregen. Dacht ze toen aan dé man, die, uit haar voortgekomen, de vloek zou wegnemen? Of heeft ze al te boud gesproken: de man die het kan, die het maakt? Abel was maar een 'nietig kereltje', een ademtocht; van hem is niet veel te verwachten, van Kain wel. Zij zag aan wat voor ogen was en vergiste zich. Kain heeft hem doodgeslagen. De mens is een mens met een verleden - de zondeval. Een zondaar dus. De zonde doen wij niet, omdat wij anderen navolgen; het slechte voorbeeld krijgt dan de schuld. Nee, het is de

verdorvenheid van het hart: it het hart des mensen komen voort... doodslagen (Mare. 7 : 21). Van zondeval naar broedermoord, een huiveringwekkend vervolg. Sindsdien ging het van kwaad tot erger: ensenmoord, massamoord. De wereldgeschiedenis is grotendeels geschreven met een pen in bloed gedoopt en de aarde is van bloed doordrenkt.

Wist Kain niet wat moord en dood was, hij kon weten dat het de zonde was, die voor de deur lag te loeren. Zonde is het de naaste te haten en wij zijn van nature daartoe geneigd. Dat blijkt ook wel, en het is waarlijk niet overdreven. Als het onderste boven komt, is het niet veel fraais: agressie en frustratie. Het is haast een refrein: Kain heeft hem doodgeslagen.

Wij horen het hier uit de mond van Eva. Denken wij ons even in, wat Adam en Eva te verwerken kregen: Abels dood. Dat was de dood waarmee God gedreigd had èn Kains misdaad. Eigenlijk zijn ze Kain ook kwijt. Hij gaat van het aangezicht des Heren wég, zoekt een eigen woonplaats om daar een stad te bouwen. TJO verdwijnt hij uit onze gezichtskring. In het geslachtsregister van Adam vindt u zijn naam niet. Gen. 4 vs 1 : en baarde Kain.

Gen. 5 VS 3 : en gewon Seth. Geschrapt, die twee kinderen.

Want Kain heeft hem doodgeslagen! Dat wordt vermeld bij de geboorte van een ander kind. Adam had gemeenschap met Eva gehad en Eva bracht een kind ter wereld: een zoon. 'God heeft mij'. Hier wordt dus met dankbaarheid kennis gegeven van. In deze geboorte denkt de Here aan de toekomst. Het menselijk geslacht wordt niet in de kiem gesmoord, ook niet nu Kain Abel doodsloeg. Een mengeling van verdriet en vreugde, als Eva dit kind Seth noemt. Zij noemt hem, blijkbaar de moeder, later meestal de vader. Seth. Net Abel! Ik weet het niet.

In ieder geval: buiten het paradijs geboren.

Eva, hoe heet deze zoon? Seth. Dat betekent: laatsvervanger. Een ander zaad; denkt ze aan 'haar zaad' (hst. 3 : 15)? Door God haar gegeven in de plaats van Abel. Zij zet de geboorte meteen in het licht van Gods verkiezende genade. Laat ze haar hoop niet op Seth stellen, zoals vroeger op Kain. Laat ze Hem prijzen die haar een ander zaad heeft gegeven. Ondanks moord en dood draagt ze haar naam terecht: va! Moeder werd zij van een zoon uit wie het geslacht gebouwd wordt, totdat het Zaad verschijnt: hristus Jezus. Met het oog op Hem draagt ook Seth zijn naam terecht, want het moet doorgaan en het mag voortgaan.

Plaatsvervanger. De ene broer had de andere doodgeslagen. Daarbij is meer aan de orde dan een broedertwist. De afgunst waarin de misdaad reeds smeulde, ontstond bij het altaar en hun offer. Kain vervulde werktuigelijk zijn godsdienstige plicht, zonder geloof. Abel oefende geloof, in de vreze des Heren.

Zou die vreze des Heren uitsterven? Wij noemen de linie Adam — Noach, de heilige linie. Niet omdat al die mannen zo 'heilig' waren, maar omdat zij geheiligd werden tot de dienst en de Naam des Heren. Ze wandelden met God en waren zijn getuigen! Kain krijgt het rijk niet alleen; Gods koninkrijk komt. God draagt er zorg voor, dat zijn dienst en zijn naam onderhouden worden.

Wij beleven, uiteraard hele andere tijden. Nog altijd slaat Kain Abel dood. Wat moet ervan worden en waar gaat het heen. Het ene geslacht gaat; het andere komt. Hoe anders is dat 'anders'? Zo anders dat het de Here kent noch zoekt? Niemand? Seth! De goddelijke garantie: van geslacht tot geslacht.

Een tak wordt van de boom gerukt; een wilde loot werd verwijderd. En ziet daar: een nieuwe loot. Seth werd tot hun troost geboren net als later Noach. Wij worden er ook door gesterkt en getroost. Het is naar de orde Gods, dat Hij 'zet' en stelt in de kracht van de Heilige Geest.

Een andere zoon werd Eva gegeven in de plaats van Abel. Dat is een bevestiging van wat de Here in het paradijs gesproken had. De duivel dacht er, met de mensheid als buit, van door te gaan. Wij waren van God vervreemd en met de duivel bevriend. Daar neemt de Here geen genoegen mee. Hij roept bij deze twijfelachtige vriendschap de vijandschap uit. Ik zet vijandschap tussen uw zaad en haar zaad.

Kain hield het met de duivel, die — zegt Jezus — een mensenmoordenaar is van den beginne. Kain is zijn handlanger: hij sloeg Abel dood. Satan mag Kain naar zijn kant overhalen, de Here houdt Seth aan zijn hart vast. Deze wereld zal nooit een wingewest van de hel worden; Seth is de spelbreker, zoals Abel het was.

De duivel wil God schaakmat zetten; God doet zijn zet: God heeft mij een ander zaad gezet voor Abel.

Plaatsvervanger. Door Seth houdt de Here de weg open van dat andere zaad: Christus. Zijn plaatsvervanging grijpt dieper in dan die van Seth. Ik heb geen tweede Abel nodig, ik heb een tweede Adam nodig. Een nieuwe wortel en geen nieuwe loot. Hoe zal ik weerstand bieden aan de zonde en aan de boze, hoe zal ik de Here vrezen? Neem Abel tot voorbeeld, Seth. Daar is de meerdere Seth. Hij zegt tegen Abel: ga maar opzij. Hij loopt door naar Adam en zegt: Ga ook maar opzij. Ik kom om Gods welbehagen te volbrengen. Ik maak een nieuw begin, van terugwerkende kracht. Abel was uit Christus. Een nieuw geslacht, dat als een zuurdesem in de mensheid werkzaam is. De laatste Adam is geworden tot een levendmakende Geest. Dat is te merken.

Want... een wereld van verwachting stort boven hun hoofden in elkaar: Kain heeft hem doodgeslagen. Want ... een wereld van verwachting welft zich boven diezelfde hoofden: God heeft mij een ander zaad gezet voor Abel. Christus is onze verwachting. Kain kan aan Hem zijn woede koelen - Hij deelt het lot van Abel - en doet dat aan allen die naar zijn naam genoemd zijn. Hij is echter uit de doden verrezen. Kain gaat hevig te keer, bijna bereikt hij zijn doel, alle Abels te verdelgen, Gods gemeenten en Gods getuigen. Het zal hem uiteindelijk mislukken. Christus komt, dood geweest en weer levend geworden!

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Theologia Reformata | 338 Pagina's

Seth

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Theologia Reformata | 338 Pagina's