Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DER GEIST UND DIE KIRCHE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DER GEIST UND DIE KIRCHE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

H. Schlier, DER GEIST UND DIE KIRCHE, 3 20 S., Ln., DM 49, 50, H. Herder Verlag, Freiburg, 1980.

In deze bundel Exegetische Aujsdtze und Vortrage (End. IV) hebben Veronika Kubina en K. Lehmann opstellen bijeengebracht van de hand van Schlier (1900-1978), waaronder enige die te voren alleen in manuscript aanwezig waren. Het geheel is afgesloten met een bibliografie die 209 nummers telt, een respectabele lijst. In het oeuvre van Schlier valt de klemtoon op het exegetisch-theologische. Nog in 1977 kwam van zijn hand de grote commentaar uit op de brief aan de Romeinen, nadat eerder verklaringen van de brieven aan de Efeziërs en de Galaten waren verschenen.

In het artikel Verkündigung und Sprache wordt met bewogenheid over de prediking in deze tijd geschreven Hoofdkenmerk van het secularisme is de reductie van het leven tot het beschikbare en daarmee tot het bewijsbare en het controleerbare; wereld en bestaan worden niet meer als gegeven gezien en dat is niet meer heidens maar antichristelijk. Menig bijbels begrip is omgebogen: od is een implicatie geworden van de medemenselijkheid, dus van het mens-zijn. 'De vele inspanningen rondom de prediking blijven onvruchtbaar zolang men niet inziet dat het tekort schieten van de prediking niet berust op ontoereikende methoden van prediking, maar daarop dat men van het Schriftwoord niets meer verwacht en vandaar dat men zich slechts weinig daarom bekommert'. Jezus' taal verstaat en spreekt men als men Zijn woord gelooft.' (Joh. 8 : 43). Een degelijk, bemoedigend woord is dat over Wer ist Jesus? Hier wordt het woord is onderstreept: ij was (altijd reeds) die Hij is. Herinnerd wordt aan een opstel van Schlatter over atheïstische methoden in de theologie. Zonder de belijdende Petrus en zonder de belijdenis van Petrus heeft de kerk geen fundament en geen gezag.

In nauwe aaneensluiting aan de Schrift (vele teksten worden aangehaald) geven de volgende artikelen duidelijke exegetisch-theologische uiteenzettingen over Tod und Auferstehung (Geloof betekent een grensoverschrijding — de doodslinie — een overgang, die voortgang betekent). Eveneens Evangelium im Romerbrief en Zur Christologie des Hebrüerbriefes. In Der Tod im unchristlichen Denken wijst de schrijver op de eigenmachtige zelfhandhaving van de mens en de angst als praeludium mortis. De Vorgang van Christus' leven is Zijn Hingang en dat betekent een A afgang. - Op de belangrijke artikelen Über den Heiligen Geist nach dem Neuen Testament en dat over Der Heilige Geist als Interpret nach dcm Johannesevangelium kan ik niet verder ingaan. Uit Über das Prinzip der kirchlichen Einheit im Neuen Testament alleen dit citaat: Der eine, einende Geist, in dessen Kraft sich eine einende Gott im einen, einenden Leib Christi am Kreuz offenbart schafft den einen, einigen Leib Christi, die Kirche.

Onder twee hoofden zijn de artikelen opgenomen: ermdchtnis en Wegstationen. Tot deze laatste behoort onder meer Das Schifflein der Kirche (Mt. 8 : 23 ff) een toespraak in 1935 gehouden. In deze geschiedenis wordt 'het lot van de kerk verteld'. Deze preek moet in die bewogen tijd een diepe indruk hebben nagelaten. Datzelfde geldt van het referaat over Die kirchliche Verantwortung des Theologiestudenten (1936), een ernstig pleidooi voor bestudering van het Woord met zakelijkheid en ijver èn voor beoefening van het Woord. Het laatste artikel heeft in onderscheiding van de andere een meer persoonlijk karakter. Kiirze Rechenschaft beschrijft Schliers overgang naar de r.k. kerk (1958). Hij heeft het beste van de protestantse erfenis mee-

genomen, schrijft kard. Ratzinger in een Ten Geleide. Hier worden enige overwegingen beschreven, die hem ertoe brachten te breken met de Evangelische Kerk, o.a. de verwerping van de belijdenisgeschriften, eens grondslag van de Ev. kerken; ook motieven stammende uit het Nieuwe Testament worden beschreven, vooral de gedachte van de eenheid der kerk. In de artikelen uit de latere jaren komt de verandering wel aan de orde; het is niet vreemd als wij in het fragment over de H. Doop lezen over het ex opere operato.

'k Meen dat een boek waarin zoveel bijbels materiaal is verwerkt terecht uitvoerig wordt aangekondigd.

De verscheidenheid van onderwerpen die aan de orde komen geeft een aparte aantrekkelijkheid aan dit zeer verzorgde werk.

H.

Bt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Theologia Reformata | 338 Pagina's

DER GEIST UND DIE KIRCHE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Theologia Reformata | 338 Pagina's