Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE MESSIAANSE WEG, I

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE MESSIAANSE WEG, I

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. C. J. den Heyer, DE MESSIAANSE WEG, I, Messiaanse verwachtingen in het Oude Testament en in de vroeg-joodse traditie, 239 blz., ƒ39, 50, uitg. J. H. Kok, Kampen, 1983.

Voor ons ligt het eerste deel van een nieuwe christologie. Nieuw is ook de opzet. Volgens de traditionele opvatting is het Oude Testament het boek van de Christusverwachting. Die gedachte vinden we ook al in het Nieuwe Testament, blz. 42. Maar de schrijver neemt daarvan afstand. Om twee redenen. In de eerste plaats komt het historisch-critisch onderzoek tot een heel andere interpretatie van de van oudsher als messiaans aangemerkte teksten. Vervolgens blijkt uit het sinds de Tweede Wereldoorlog op gang gekomen gesprek met joodse geleerden, dat zij deze teksten heel anders lezen. 'Een boek over 'de verwachting van de Messias in het Oude Testament' heeft slechts enkele bladzijden nodig. De komst van de Messias staat immers niet in het centrum van de oudtestamentische verkondiging. Zelfs is er veel voor te zeggen nog een stap verder te gaan. Het vermoeden lijkt gerechtvaardigd dat geen enkele tekst in het Oude Testament waarin gesproken wordt over een 'gezalfde' — een 'messias' —, werkelijk messiaans uitgelegd kan worden (met een verwijzing naar ThWNT IX (1973), 494, H.d.B.). Het eerder genoemde boek wordt in dat geval wel uiterst dun', blz. 51v. De omvang van dit boek is daarmee in tegenspraak. Al komt het woord 'Messias' in de betekenis van de Christus nauwelijks voor, er zijn heel wat elementen in het Oude Testament, die de verwachting van de Messias wekken, inhoud geven of daarin een plaats ontvangen. Zo komen dan toch weer onderwerpen aan de orde als de dag des Heren, de Knecht des Heren (in de inhoudsopgave met hoofdletter, in de tekst zonder) en de restauratie van de dynastie van David. Echt geboeid hebben mij pas de laatste hoofdstukken over de intertestamentaire periode.

Anders dan A. H. Edelkoort, De Christusverwachting in het Oude Testament, Wageningen 1941, behandelt de schrijver de vraag naar de verhouding van de Christusverwachting met de voorstelling van het koningschap of Koninkrijk van God uiterst summier, o.a. blz. 87 V, Dat verklaart misschien, dat het lezen van dit boek ons niet onder de indruk brengt van Gods reddend ingrijpen. Zijn heerschappij over deze wereld en ons leven. Zijn tegenwoordigheid. Dat is m.i. de éérste voorwaarde waaraan een

'contextuele Christologie' moet voldoen. Hoe de wereld ook is veranderd, de plaats waar we staan is heilige grond. Van Gód uit.

H.

H.d.B.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Theologia Reformata | 326 Pagina's

DE MESSIAANSE WEG, I

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

Theologia Reformata | 326 Pagina's