MET HET WOORD IN DE TIJD
Hervormde Bond voor Inwendi ge Zending, MET HET WOORD IN DE TIJD. Een bundel artike len rondom het thema 'evangelisatie en cultuur" (...), 250 pag., / 39, 90, Uitg. Boekencentrum-IZB, 's-Gravenhage-Amersfoort, 1985.
Deze bundel is een jubileumuitgave ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Herv. Bond voor Inw. Zending (IZB) te Amersfoort. De bundel, gericht op het thema 'evangelisatie en cultuur', beoogt een bijdrage te leveren aan de vertolking van het Evangelie in onze 'postchristelijke' tijd en bevat 14 opstellen. Qua opzet is een driedeling aanwezig: analyse van en luisteren naar bijbelse gegevens (1 t/m 4; opstellen van prof. dr. C. van Leeuwen, prof. J. P. Versteeg, dr. A. Noordegraaf en prof. dr. M. J. G. van der Velden); perioden in de kerkgeschiedenis (5 t/m 10; opstellen van drs. J. van Oort, drs. B. Oosterom, prof. dr. C. Graafland, dr. L. G. Zwanenburg, dr. S. Gerssen en drs. B. Plaisier); de praktijk van de missionaire gemeente (11 t/m 14; opstellen van dr. L. Westland, ds. W. Dekker, dr. S. Meijers en ds. C. Snoei).
Het is uiteraard ondoenlijk de bijdragen alle te bespreken. Zonder tekort te doen aan de overige opstellen wil ik uit de eerste groep allereerst het opstel noemen van J. P. Versteeg over 'Natuurlijke godskennis in Romeinen 1 en 2'. Deze beide hst. hebben een belangrijke rol gespeeld in onze cultuurgeschiedenis, o.m. in de renaissance toen christenkunstenaars mede op grond van Paulus' woorden tot een geargumenteerde acceptatie trachtten te komen van de 'heidense' klassieken. Versteeg maakt in zijn nauwgezette analyse duidelijk dat aan Paulus' woorden geen algemeen geldende uitspraak mag worden ontleend. Paulus komt ook ter sprake in de bijdrage van A. Noordegraaf over 'Missionaire solidariteit', n.a.v. 1 Cor. 9 : 19-23.
Met veel belangstelling heb ik uit de tweede afdeling het opstel 'Calvijn en cultuur' van B. Oosterom gelezen, waarin o.a. Calvijns houding tegenover de overheid, zijn plaats in het maatschappelijk leven en zijn houding tegenover de kunsten aan de orde komen. Het is een helder, overzichtelijk opstel, waarin goed uitkomt hoe omvangrijk Calvijns eigen vorming en scholing was en wat hij met die verworvenheden deed. O. vat Calvijns cultuurvisie als volgt samen: 'Bij Calvijn geen spiritualistische wereldmijding zoals bij de dopersen, maar ook niet een secularisatie die een gevolg was van de humanistische en renaissancistische geesteshouding'. Kennis van déze Calvijn is bij een deel van zijn nazaten nog steeds in (te) geringe mate aanwezig. In de literatuuropgave had het belangrijke, maar vrijwel vergeten boek van L. Wencélius, l'Esthétique de Calvin, niet misstaan. C. Graafland laat in 'De Nadere Reformatie en haar culturele context' uitkomen dat de
genoemde relatie een nogal mager resultaat biedt, maar dat bij de Nadere Reformatie een creatieve cultuurbeleving niet geheel ontbrak. De auteur werkt met een overzichtelijke driedeling: Reformatie, Orthodoxie en Nadere Reformatie. Als dichters kunnen we Sluiters en Van Lodenstein tot de Nadere Reformatie rekenen, terwijl Revius - naar mijn mening - eerder behoorde tot de orthodoxen. L. Zwanenburg geeft een kritisch opstel over 'Reveil en cultuur', waarin hij enerzijds zijn sympathie voor het Reveil - Da Costa c.s. - niet verheelt, maar anderzijds spreekt van een 'blinde vlek' m.b.t. wantoestanden en de toepassing van 'Gods Voorzienigheid'.
De overige opstellen moet ik ongenoemd laten. De bundel is uitstekend verzorgd en de bijdragen - ook die van de derde groep - staan op niveau.
Een boek dat veel biedt, zowel aan theologen als aan niet-theologen. Kortom, een waardige jubileumuitgave. Mede hierom is een gelukwens aan de Bond op zijn plaats.
E.
J.d.G.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1986
Theologia Reformata | 112 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1986
Theologia Reformata | 112 Pagina's