Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

INLEIDING IN DE GEREFORMEERDE SCHOLASTIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

INLEIDING IN DE GEREFORMEERDE SCHOLASTIEK

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

W.J. van Asselt, P.L. Rouwendal e.a., INLEIDING IN DE GEREFORMEERDE SCHOLASTIEK. 210 blz., ƒ 37, 50. ISBN 90 239 0054 5, Uitg. Boekencentrum, Zoetermeer 1998.

De gereformeerde Scholastiek staat op het ogenblik volop in de belangstelling. Ten onzent wordt er vooral in de theologische opleiding in Utrecht door kerkhistorici, godsdien.stwijsgeren en dogmatici aandacht aan besteed. De negatieve waardering heeft plaats gemaakt voor een positieve opvatting, waarbij scholastiek niet gezien wordt als verval van de reformatorische positie, maar als het resultaat van een ontwikkeling in de na-reformatorische theologie die aanknoopt bij de Middeleeuwen, de Renaissance en het Humanisme.

Scholastiek wordt gezien als aanduiding van een wetenschappelijke methode volgens bepaalde disputeermethoden en redeneertechnieken. Gereformeerde Scholastiek is een academische vorm van theologiebeoefening uit de periode van de orthodoxie (eind 16e - eind 18e eeuw), die bij de uiteenzetting van theologische leerstukken gebruik maakt van scholastieke methoden en inhoudelijk verbonden is met de gereformeerde belijdenisgeschriften. Voor wie op dit terrein een leek is, zoals ondergetekende, biedt het boek waardevolle informatie. De stand van het onderzoek komt ter sprake, alsmede de invloeden van Aristoteles, Augustinus, de Middeleeuwen en de relatie tussen Reformatie en Humanisme.

In de hoofdstukken 8 t/m 10 wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste stromingen en personen uit de tijd van de vroege, de hoge en de late orthodoxie. Het laatste hoofdstuk gaat in op de actualiteit van de Scholastiek. Eerlijk gezegd heeft dit hoofdstuk me weinig bevredigd. De auteur verzet zich tegen de kritiek van hen die menen dat de scholastieke terminologie de bijbelse theologie overheerst. Voor zijn visie beroept hij zich op Voetius en diens interpretatie van Psalm 32:9. Maar juist dat scholastieke bijbelgebruik staat bij anderen onder kritiek. Vervalt de auteur van dit hoofdstuk niet in een cirkelredenering?

Maar deze vraag neemt mijn grote waardering voor dit studieboek niet weg. De wijze waarop de stof gepresenteerd wordt alsmede de toegevoegde leeswijzer maken dit boek echt tot een onmisbare inleiding voor wie thuis wil raken op dit terrein. En tegelijk bleef ik achter met de vraag of je methode en inhoud zo kunt scheiden als hier ten aanzien van de Scholastiek gebeurt.

E.

A.N.

Dit artikel werd u aangeboden door: Theologia Reformata

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Theologia Reformata | 307 Pagina's

INLEIDING IN DE GEREFORMEERDE SCHOLASTIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Theologia Reformata | 307 Pagina's