Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het ontwakend Indië en het onderwijs.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het ontwakend Indië en het onderwijs.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

IL

Doch waar alle deuren tot nu toe nagenoeg gesloten waren, daar heeft God zelf er eene geopend door ook in 't hart der Javaansche vorstelijke personen een begeerte te wekken naar hooger ontwiikkeling.

Die beginnen, vooral na den Russisch-Japanschen oorlog, die tot een Oost-Aziatische beweging den stoot gegeven heeft, sterk te verlangen om tot een hoogeren trap van beschaving te komen en hun oog richt zich op de Westersche beschaving.

Misschien wel het meest met déze overlegging om, met het aannemen van de Westersche beschaving, zich tegen de Europeesche overheersching te kunnen keeren en zoo de onafhankelijkheid van den Aziaat te kunnen herstellen.

Maar voor .ieder die met ons belijdt, dat Nederland van Godswege de roeping heeft, om Indie tot hooger standpunt op te heffen, ziet in deze beweging een deur die ons geopend wordt om er door te gaan met onze christelijke beginselen.

Er wordt naar onderwijs gevraagd. En wat zullen we nu geven?

Het is bekend, dat het Ned. Ind. Gouvernement op allerlei wijze aan deze begeerte van de Javanen tegemoet tracht te komen.

Overal worden voor den minderen man eenvoudige desa-scholen opgericht, waar lezen, schrijven en rekenen wordt onderwezen. In enkele jaren zijn honderden van deze onderwijs-inrichtingen verrezen.

Daarnaast neemt het aantal scholen met uitgebreid leerplan toe. (2de klas-scholen.)

En eindelijk wordt 't onderwijs aan de 1ste klasscholen hooger opgevoerd door 't onderwijs in de Hollandsche taal.

Welk Hollandsch onderwijs door den Javaan in de laatste jaren hoe langer hoe meer wordt begeerd. Ja, waar reeds herhaalde malen om werd gevraagd.

Toch zijn de meer ontwikkelde Javanen met dit alles niet tevreden. Zij mogen dankbaar zijn, voldaan zijn ze niet. En geen wonder, want de 1ste klasscholen, ook zelfs die, waar 't onderwijs in het Nederlandsch 't verst gaat, sluiten zich niet aan bij 't onderwijs op de Middelbare scholen.

En nu kan wel een bepaald aantal Javanen geplaatst worden op de Europeesche. scholen — maar dat is niet voldoende.

De Javaan begeert daarom iets anders dan de desa-scholen die te Javaansch zijn en niet genoeg geven; ook iets anders dan de Hollandsche scholen, die te Hollandsch zijn en voor de Hollanders zijn berekend. '

De Javaan begeert Holl.-Javaansche scholen met eigen leerplan en eigen methode, berekend op de behoeften van de' Javanen, om deze toe te bereiden tot de Westersche beschaving.

De beweging der jong-Javanen vooral bemoeit zich met deze zaak. Men schrijft: voor duizenden is het Hollandsch behoefte geworden, ten eerste voor verdere studiën, ten tweede voor betrekkingen. Wij begeeren Hollandsch-Javaanschè scholen met' einddiploma, dat toegang geeft tot de Hoogere Burgerschool, Koningin Wilhelmina-school en Burgeravondschool."

Dergelijke dingen zijn teekenen der tijden. De Javaan, die anders niet koud noch heet wordt, ontwaakt en dorst naar ontwikkeling. Vooral in de aristocratische kringen. In dit alles is ongetwijfeld een werk Gods. De Zending mag hopen dat het haar ten goede zal komen.

Geen Islamsche scholen begeert de Javaan. Men weet op Java zeer wel, dat de Europeesche beschaving iets anders is dan eertijds uit Bagdad en nu uit Cairo komt. Niet naar Mohammedaansche beschaving, naar de Westersche cultuur slaat de Javaan begeerig het oog.

En nu kan de Zending een volk van millioenen nauwer in aanraking brengen met de Christelijke levensbeschouwing.

Laat Christelijk Nederland dan acht geven op dit teeken des tijds en trachten het Christelijk onderwijs op Java tot krachtige ontwikkeling te brengen.

Het Gouvernement aarzelt nog altijd Hollandsch-Javaansche scholen op te richten, omdat het pas begonnen is een proef te nemen met de invoering van het Hollandsch op de 1ste klas desa-scholen.

Maar het is aan alles duidelijk te zien, dat deze scholen niet kunnen bevredigen de verlangens van de Javaanschè bevolking.

En daarom ligt hier zoo'n kostelijk werk voor particulieren, om dergelijke onderwijsinrichtingen in het leven te roepen.

Hier is zoo'n schoone gelegenheid voor het particulier initiatief, haar liefde tot de Zending te toonen, door de oprichting van Christelijke Hollandsch-Javaansche scholen, waardoor aan de wenschen van de Javanen kan worden voldaan en tegelijk de Christelijke levensbeschouwing hun kan worden bekend gemaakt.

Terwijl het Gouvernement dit pogen gaarne royaal zou willen steunen, ook al ter oorzake dat de Regeering' door deze poging kan worden ingelicht welken weg zij voortaan het best kan inslaan om den Javaan te geven wat de Javaan noodig heeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 januari 1912

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Het ontwakend Indië en het onderwijs.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 januari 1912

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's