Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In „De Rotterdammer" lezen we dit stukje:
Positie tegenover Rome.
Op de jaarvergadering van de Evangelische Maatschappij, onder voorzitterschap van den modernen predikant der Vrije Gemeente, ds. G. H. van Wijngaarden te Rotterdam, onlangs gehouden, heeft de ethische predikant dr. J. F. Beerens een referaat gebouden, waar in hij het samengaan van vrijzinnige en orthodoxe protestanten tegen het R.-Katholicisme bepleitte. Daartegen verzet zich de predikant der Herst. Evang. Luthersche Gemeente te Amsterdam, ds. C. F. Westermann, in een artikel in de „Wartburg", waarin hij verklaart „een dergelijke synthese uit den booze" te achten. Uit dat artikel wordt in „Het Handelsblad" nog het volgende overgenomen:
„Er is geen enkele synthese te zien tusschen wat voor den moderne Christus' kruis is en wat de ortho'doxe daarin ziet, Wie het kruis ziet als het kruis der verzoening, de wondere heerlijke harmonie tusschen Gods gerechtigheid en Gods liefde, die openbaring Zijner heiligheid en Zijner genade, die kan met Rome niet samengaan in de beschouwing van het kruis, maar stellig nog veel minder met den vrijzinnigen Protestant. Die kloof is te groot. Voor synthese inzake de opvatting van den eisch des gewetens, mag men ook wel voor zichtig wezen. Luther heeft zich niet maar beroepen op het geweten, zonder meer, doch op het aan Gods Woord gebonden geweten. Intusschen vooral tegenover Rome is de bestrijding niet zuiver, als die geschiedt in bondgenootschap met het modernisme. Men is in dien strijd gehandicapt als men hem voeren moet met vrijzinnige medestrijders. Het Evangelie, het allerheiligst Evangelie van de heerlijkheid en de genade Gods, de rechte, ware schat der Kerk, is het eenige wapen waarmede wij te strijden hebben, niet het door 't modernisme verminkte, verwaterde en vermenschelijkte Evangelie, maar het Evangelie van den Christus Gods, overgele­verd om onze zonden, opgewerkt tot onze reohtvaardigmaking. Die rechtvaardigmaking uit genade door het geloof is niet de gemeenschappelijke leuze van orthodoxen en modernen. Zulk een synthese is een wapen dat zich tegen den orthodoxen bestrijder zèlven zou keeren. Er is geen heil te verwachten van een bestrijding van Rome, zooals het heden maar al te veel geschiedt en zooals dr. Beerens en de Evangel. Maatschappij het willen, n.l. van een links georiënteerd Protestantisme in vereeniging met hen, die den Christus der Schriften belijden".
Dat is gezonde taal.
Wie zoo spreekt, staat tegenover Rome sterk.
Wie zoo spreekt, behoeft Rome niet te vreezen.
Wie zoo spreekt, heeft een vasten grondslag voor de geestelijke bearbeiding van ons volk; en heeft daarom aan negatieve leuzen geen behoefte.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 april 1925

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 april 1925

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's