Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VRAGENBUS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VRAGENBUS

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag : Als wij een beter Vaderland kennen mogen door genade, hier Boven, waar Christus is, wordt dan ons aardsche Vaderland een onverschillige zaak voor ons ?
Antwoord. Bij den rechtgeaarden Christen, die de dingen bij het licht van Boven zien mag, zal dat geenszins het geval zijn. Als wij geestelijke menschen mogen zijn, in den weg der wedergeboorte geworden en in den weg der bekeering en heiligmaking zulks openbarend, worden de aardsche verhoudingen niet uitgewischt door ons. Een dienstknecht veracht zijn heer dan niet, noch een dienstmaagd haar vrouw. Een man zegt niet, dat zijn vrouw en een vrouw niet, dat haar man nu niet meer voor haar bestaat. Vader en Moeder, geestelijke menschen zijnde, verachten en verwaarloozen hun arbeid, hun gezin niet. De aardsche verhoudingen blijven en een Christen wordt geroepen niet om de aardsche dingen te verachten of te mijden, maar om ze te gebruiken zooals God het 'van Zijn kinderen vraagt en ze te wijden den Heere, in de vreeze Zijns Naams. Een dienstbode blijft dienstbode en verheft zich niet boven hare vrouw, een man blijft man en een vrouw blijft vrouw, om als man en vrouw den Heere te dienen op de plaats, waar God ons die wijst. En zoo is het nu ook met degenen, die een ander en beter Vaderland mogen kennen, in betrekking tot hun aardsch Vaderland. Dat zullen ze liefhebben, dat zullen ze dienen en helpen, dat zullen ze steeds beschouwen als een gave Gods, welke de Heere wil dat we zullen gebruiken zooals Hij dat wil.
Daarom zullen we b.v. als christen belasting betalen, om de wille van land en volk, opdat alles door de Overheden goed verzorgd kan worden. Daarom zullen we ook, als de Overheid dat vraagt, onze diensten, ons zelf moeten geven, als dit in het belang van het Vaderland noodig is. Juist omdat we christen zijn, zullen we de gaven en de ordeningen Gods eeren en gehoorzaam zijn. De beste christen zal ook de beste burger zijn. Gods ordeningen zullen we niet verachten, Gods gaven niet versmaden, Gods leidingen niet over 't hoofd zien. Integendeel, we zullen dagelijks moeten bidden, dat we bij ons ambt, ons werk, onze aardsche roeping hoe langs hoe meer zóó gewillig mogen bevonden worden, om naar Gods bevelen te handelen, als de engelen in den hemel gewillig zijn om Gods bevelen te gehoorzamen en Gods wil te doen. Held. Cat. Zondag 49.

Vraag : Hebben we als Christen voor één bepaalden regeeringsvorm te kiezen, b.v. een Koninkrijk, of is geen enkele regeeringsvorm op zichzelf beschouwd verwerpelijk ?
Antwoord : Van de verschillende regeeringsvormen is geen enkele op zichzelf beschouwd verwerpelijk. Noch een Koninkrijk, noch een Keizerrijk, noch een Republiek met een president is voor een Christen verwerpelijk. Wetteloosheid is in strijd met Gods wil, maar zoowel de republiek met den president, als het koninkrijk met den koning, het vorstendom met den vorst, het graafschap met den graaf, het keizerrijk met den keizer enz., kunnen, met wijsheid en rechtvaardigheid gebruikt, tot bloei en zegen van den Staat, van het volk zijn. Ook ligt er voor den Christen absoluut geen bezwaar in, dat het volk meer of minder deelneemt aan het Staatsbestuur, wat niet alleen nuttig kan zijn, maar ook behoort tot de rechten en de plichten der burgers. Alleen veroordeelt de Christen, wanneer in de volkssouvereiniteit de bron van alle recht gezocht wordt en degenen die regeeren en geregeerd worden niet bedenken, dat alle gezag van God komt. (Rom. 13 vers 1).
Wanneer God door Zijn bizondere voorzienigheid voor Nederland een Koninkrijk gegeven heeft en ons een Koningin schenkt tot betooning van Zijne zegeningen aan land en volk, dan eeren wij die Vorstin die regeert bij de gratie Gods en wij begeeren geen republiek met een president, noch iets anders. Ook in de geschiedenis lezen we als Christen Gods openbaring en we willen ons laten leiden in Zijne wegen ! Maar wij beweren daarom volstrekt niet, dat alleen een Koninkrijk de van God gewilde regeeringsvorm is. Geenszins.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1932

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's

VRAGENBUS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 september 1932

De Waarheidsvriend | 4 Pagina's