Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geachte Leeraar,

Zekere vraag in de vragenbus onzer M. V. „Schrift en Belijdenis" luidt aldus :

Is vrijwillig vliegen geoorloofd op grond der „Heilige Schrift? " Deze vraag is tot heden onopgelost gebleven.

De een stelde : de lucht is voor de vogels, het water voor de visschen, het aardrijk voor het gedierte en voor den mensch.

Van het water vindt men, dat er schepen voeren ten tijde van 's Heeren omwandeling op aarde, waar Hij Zelf een intrek nam. Het water bevaren en bewonen is dus geoorloofd. Ook ten tijde van den zondvloed gaf de Heere Zelf bevel de ark te bouwen. Evenwel is geoorloofd gebruik, de grens overschreden tot zondig misbruik, zoodat door alle eeuwen heen bevestigd wordt: waar menschen zijn is zonde ; is waar de zonde is is ellende. Dit is ook al weer vervuld in dezen winter, door onvoorzichtigheid en hartstochtelijk zich te begeven op de verstijfde wateren, wat men wel bij een danswoede op gladde vloeren mag vergelijken.

Een ander stelde weer, gezien op de vele rampen door stalen vogels veroorzaakt. Gij zult den Heere Uwen God niet verzoeken. Hoe zullen we het kunnen verantwoorden, zoo het noodlot ons treft de vlucht met den dood te moeten bekoopen en zoo te moeten verschijnen voor den Rechter van hemel en aarde.

Tegenwerping: De vliegtuigen hebben ook vele goede diensten bewezen, als verrassing in den hongerwinter en zijn enthousiast begroet.

Antwoord : Als er geen vliegtuigen waren geweest, was de verwoestende oorlog zoo ver niet gekomen.

Een derde : Eertijds bij het verschijnen van de eerste treinen in ons land was opspraak en tegenspraak aan de orde van den dag en werd het gebruik der trein, hoofdzakelijk door het erfdeel des Heeren verworpen. Het later gebruik is ons allen bekend.

Spreker voegde er aan toe : Het laat zich aanzien, dat het luchtvervoer algemeen gebruik zal worden.

Een vierde gedachte over militair gebruik, wat eertijds bestond te water en te land en nu ook door het luchtruim, waar we onze jongens en mannen aan overgeven en opofferen als dienstplichtigen, waar menig geprangd gemoed onder zucht, welbewust op reis te zijn naar de eeuwigheid. Men kan besluiten : Al wat er is, moet er zijn, daar echter de ervaring leert, dat het menschelijk vernuft in onze verlichte eeuw leidt tot een maatschappelijken ondergang, daar machtige werken worden verricht door kunstmatige uitvindingen, waardoor veel werkloosheid ontstaat. Men zou voorzichtigheidshalve zwijgend besluiten : Al deze dingen zijn meer oordeel dan voordeel en des Heeren raad zal bestaan. Hij beschikt in alle deze naar Zijn Heilig voorzienig bestel; alles moet schijnbaar dienen om een haastig einde te bereiken.

Antwoord :

Door te zeggen : de lucht voor de vogels enz. komt men er niet. De Heilige Schrift leert dat niet en geeft ook geen verbodsbepaling. Maar de Heere zegt wel zeer duidelijk, dat de mensch heersdhappij zal hebben over de vogels des hemels en de visschen der zee enz. De heerschappij gaat dus wel degelijk over het gebied der vogels en der visschen.

De uitvinding van de vliegkunst valt dan ook onder het heerschappij hebben. Dat is trouwens met alle uitvindingen het geval. Vergeet niet, dat alle dingen den mensch zullen dienen, opdat de mensch zijn Schepper diene. De heerschappij van den mensch staat alzoo naar haar bestemming in den dienst Gods.

Of de mensch bij volharding in den rechten staat ook tot vliegmachines zou gekomen zijn, is een vraag, die wij wel kunnen stellen, maar — althans in dit verband — niet trachten te beantwoorden.

De hoofdzaak, waarop wij de aandacht vestigen is, dat ook de wetenschap en vinding gaven des Heiligen Geestes zijn. Dat heeft men niet alleen bij het schip, maar ook bij de landbouwinstrumenten, het timmergereedschap, bij de locomotief, bij den electrischen motor, bij de vliegmachine en de automobiel te bedenken. Het zijn alle min of meer eenvoudige ontdekkingen en toepassingen van ontdekkingen.

Dan komt de vraag : Welk gebruik maken wij daarvan ? De tong zegent en vloekt en omdat de tong dit doet, daarom kan men zeggen, dat de drukpers dat ook doet.

De zonde is het die niet alleen het lichaam misbruikt, maar ook alle hulpmiddelen, welke de mensch allengs in zijn dienst heeft gesteld.

Niet in de vindingen, maar in den mensch zit het kwaad. Omdat het in den mensch, zit, kleeft het ook het gebruik zijner vindingen aan.

Overigens ligt de vraag, of vrijwillig vliegen geoorloofd is, in het vlak van tal van vragen tegenover dingen, waaraan wij gewoon zijn geraakt.

Is vrijwillig tabak rooken geoorloofd? Is vrijwillig wielrijden, autorijden geoorloofd? Is vrijwillig met een jong paard op den grooten weg gaan geoorloofd ? Zoo kan men doorgaan. Men mag geen gevaarlijke dingen doen en zich niet onnoodig in gevaar begeven, op grond van het gebod : „Gij zult niet doodslaan".

Toch kan het voorkomen, dat de nood dringt, zoodat wij geen keus hebben. Daarom kan men zoo maar niet generaliseeren en zeggen : „dat is niet geoorloofd". Met vele van zulke dingen staat de zaak zuiver persoonlijk en in het licht der omstandigheden van het oogenblik.

Daarom heb ik mijn catechisanten altoos geleerd als zij met deze en dergelijke vragen tot mij kwamen, dat zij zich in oprechtheid zouden afvragen : „Kan ik den Heere vragen om mij bij deze of die onderneming, op die of die plaats, te bewaren.

Zoo, ja, bid en ga in het geloof.

Zoo, niet, onthoud u.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 1947

De Waarheidsvriend | 6 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 6 februari 1947

De Waarheidsvriend | 6 Pagina's