Knielen, zitten of staan?
In de Hervormde Kerk 19 Februari 1949 lezen wij het volgende :
Knielbanken in Hervormd Kerkgebouw.
In Den Haag wordt in de wijkgemeente van dr. W. Aalders een nieuwe kerk gebouwd, waarvan het materiaal geschonken werd door de Zwitserse Kerk. De wijkkerkeraad verzocht eenstemmig, knielbanken te mogen aanbrengen, opdat zij, die bij het gebed een knielende houding willen aannemen, dit kunnen doen. De Centrale Kerkeraadscommissie verenigde zich met dit verzoek, zodat in de loop van dit jaar de Hervormde Kerk haar eerste kerkgebouw met knielbanken zal bezitten.
Wij hebben in ons blad gelezen, dat een verlicht kruis aan de.kerk in Bussum sommige gemeenteleden verontrust, omdat zij menen, dat de kerk dan op weg naar Rome is.
Zullen de knielbanken in Den Haag dezelfde moeilijkheden geven als het kruis in Bussum ?
Dergelijke dingen wekken gevoeligheden en weerstanden op, welke men zelfs niet gemakkelijk onder woorden kan brengen, en die toch van beslissende betekenis zijn.
Zo wordt het steeds meer gezien, dat de mannen bij het gebed in de kerkdiensten niet meer staan, maar zitten blijven. Sommigen beweren, dat zij zittende beter bij het gebed kunnen blijven dan wanneer zij staan. Anderen verdedigen de zittende houding als nederiger. Dit schijnt een gans nieuwe opvatting van nederigheid te zijn. Het gewone gebruik in de burgelijke omgangsvormen geeft veeleer aanleiding voor de gedachte, dat ,,opstaan" een vorm van wellevendheid en eerbied is.
Met elkaar zitten b.v. om de maaltijd, doet meer de gedachte van gemeenschap en huiselijkheid op de. voorgrond treden, terwijl staan de afstand doet spreken.
De man met ongedekten hoofde, staande voor Gods aangezicht. Met ongedekten hoofde — dat betekent: ,,Wij hebben geen Koning dan God de Heere". De staande houding daarbij is een teken van eerbiedige bereidheid om te dienen en de erkenning van Gods Majesteit. De Heihge Schrift zegt niet de engel, die voor Gods aangezicht zit, maar staat. (Vgl. Lukas 1 vs. 19; Deut, 17 vs. 12 ; 29 vs. 15 e.a. pl).
Wij staan ook niet alleen in de mening, dat de staande gebedshouding van ouds de gebruikelijke is, ook in het Nieuwe Testament.
Niemand zal beweren, dat de knielende houding geen Schriftuurlijke gebedshouding is en toch pleiten wij voor de staande houding.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 1949
De Waarheidsvriend | 1 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 1949
De Waarheidsvriend | 1 Pagina's