Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BUITENLAND

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

BUITENLAND

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

DUITSLAND.

De geestelijke situatie van de scfolen in de Oostzone.

Op verschillende bijeenkomsten van leraren in Saksen ontvouwde Ministerial-dirigent dr. Eichlepp, die curator is van de Universiteit van Halle, de volgende stellingen over de huidige schoolpolitiek in de Oostzone :

1. Het is nodig dat het schoolwezen in de Oostzone geheel op het Oosten georiënteerd wordt. Daarom moet de paedagogiek van de Sovjet Unie bepalend zijn voor de scholen in de Oostzone.

2. Voor alle onderwijs in de Oostzone moet de materialistische levensbeschouwing en wereldbeschouwing als grondslag dienen. Speciaal het geschiedenis-onderwijs moet worden onderwezen vanuit de materiahstische opvatting.

3. Het begrip „held" moet een heel andere inhoud krijgen dan het tot dusver had. Onze soldaten zijn geen helden ; want zij hebben niet gestreden voor de verdediging van hun vaderland en ook niet voor een hoge idee van de mens. Alle Duitse oorlogen zijn veroveringsoorlogen geweest,  ook de vrijheidsoorlog van 1813/15 en de oorlogen van 1866 en 1870/71 ; want zij waren niet zuiver gericht op de verdediging van het vaderland, maar hebben geleid tot het veroveren van land. Daarom mogen degenen, die in deze oorlogen gevallen zijn niet als helden worden vereerd. Zij mogen slechts beklaagd worden als betreurenswaardige slachtoffers van een verkeerde politiek, van een verwerpelijke dwingelandij. Mannen als Bismarck, Moltke, Hindenburg, Frederik de Grote: enz. verdienen niet als helden geëerd te worden. Daarentegen zijn de Russische soldaten en veldheren helden in de volle zin van het woord ; want zij hebben hun vaderland, dat op verraderlijke wijze aangevallen was, verdedigd. Het geschiedenisonderwijs moet in deze zin gewijzigd worden.

4. ledere onderwijzer moet strijden tegen het militarisme.

5. Wanneer men zijn houding bepaalt ten aanzien van het bezettingsprobleem, moet men in aanmerking nemen, dat de Russen hier zijn als de verdedigers van hun land, dat wij onrechtmatig aangevallen hebben en zwaar verwoest hebben. Daarom moeten wij begrip hebben voor de bezettende macht, die vanzelfsprekend onaangenaam voor ons is, en moeten wij die eerbiedigen.

6. Het is onzin over vrijheid te spreken. Geen enkel mens is vrij; want een ieder is afhankelijk van zijn behoeften, zijn omgeving en de omstandigheden waarin hij leeft.

7. Ieder onderwijzer moet politiek geschoold zijn.

8. Alleen de S.E.D. heeft recht op het geven van leiding in de politiek. De andere partijen moeten haar volgen. (S.E.D. — de comm. partij).

9. Ieder onderwijzer moet in de eerste plaats en bovenal in dienst staan van de S.E.D. en daarom actief aan de politiek deelnemen: De onderwijzer wordt beoordeeld naar de activiteit die hij in politiek aan de dag legt. Een jonge onderwijzer, die op politiek terrein actief is, is meer waard dan vier oudere onderwijzers, die hun vak verstaan.

10. De politieke activiteit geeft ook de doorslag bij de bezetting van vacatures.

11. Ieder onderwijzer .moet zich geven in dienst van het jeugdwerk en moet niet wachten tot hij hiertoe geroepen wordt.

12. Van de graad van politieke activiteit zal in de toekomst het salaris van de onderwijzer afhangen. Er zullen in het vervolg drie salarisklassen zijn.

13. De school is wel van kerkelijke oorsprong, maar zij heeft zich in de loop der tijden van de Kerk losgemaakt en zich ontdaan van alles wat met de Kerk in verband stond. Zij staat thans volkomen in dienst van de Staat en van diens politiek.

14. Ieder onderwijzer moet goed inzien, dat Kerk en school op het ogenblik volkomen gescheiden zijn. Godsdienstonderwijs moet alleen door de Kerk gegeven worden. Voorlopig mag dit nog in de schoolgebouwen geschieden, zolang de kerken nog niet beschikken over lokaliteiten, waar onderricht kan worden gegeven.

15. Wij moeten rekening houden met een sterke reactie. Het zal de voornaamste taak van de onderwijzer zijn om ook die te bestrijden. De reactie zoekt haar toevlucht vooral in de burgerlijke partijen, speciaal in de C.D.U.

De Schweiz. Evang. Pressedienst, waaraan wij deze stellingen ontlenen, merkt tenslotte op, dat volgens deze stellingen de gelijkschakeling van de scholen voltrokken is. Zal de gelijkschakeling van de Kerk volgen ? Voorlopig gaat het nog om stellingen".

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 1949

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

BUITENLAND

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 juni 1949

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's