Stolwijk
In Stolwijk is een evangelisatie op gereformeerde grondslag. De prediking in de Hervormde Kerk is vrijzinnig. Die evangelisatie bestaat al tientallen jaren. Nu is er eindelijk in Stolwijk een moment aangebroken, waarin men weer in de kerk kan terug keren. De vrijzinnigen willen aan de mensen van de evangelisatie elke Zondag een beurt in de kerk afstaan.
Ook wil men plaats geven aan gereformeerde ouderlingen en diakenen, opdat zij de gereformeerde groep wettig vertegenwoordigen zullen.
Nu zou men denken, dat die mannen van de evangelisatie dit aanbod met beide handen zouden aangrijpen.
Neen, dat gebeurt helaas niet.
Dat wil men niet. En als u dan vraagt, waarom niet, dan komt het hier in hoofdzaak op neer, dat men zegt, dat men om des beginsels wil in geen kerk kan zitten, waar ook vrijzinnigen in zijn.
Als dat zo zou zijn, dan moet ds. den Oudsten in Alkmaar ook zijn ambt maar neerleggen en ds. Alers en ds. Slok moeten dat zelfde doen in Dordrecht, en ds. Vreugdenhil in Gorinchem, enz. enz. Immers in al die genoemde gemeenten staan vrijzinnige predikanten.
Maar als dat de maatstaf moet wezen dan durf ik nog wel een stap verder te gaan.
Dan kan ds. Kievit ook niet langer predikant van Baarn wezen. Dan moeten we er per slot van rekening allemaal uit.
Naar ik vernomen heb zijn de mannen uit Stolwijk geadviseerd door ds. Kievit, ds. Boer, de heer Redelijkheid, de heer Kruithof en ds. Japchen om op dit aanbod in te gaan.
Het heeft helaas niet mogen helpen.
Wat is nu het gevolg van deze weigering?
In de eerste plaats is er nu meningsverschil in de boezem van de evangelisatiemensen. De helft wil van het aanbod niet weten. De andere helft wil dit wel.
Het gaat nu hoe langer hoe verder.
De vrijzinnige kerkeraad heeft al verscheidene malen een doopbeurt afgestaan aan een predikant van de Geref. Bond.
Ook mijn zoon, J. A. Timmer, predikant te Polsbroek vervulde een beurt in de kerk te Stolwijk. Sommige evangelisatiemensen willen hun kind ook niet meer laten dopen door mijn zoon, omdat de ouderling, die in die beurt aanwezig is, vrijzinnig is.
Men kan ook gereformeerde ouderlingen en diakenen krijgen. Doch men zegt eenvoudig „neen".
Degenen, die nog terug willen naar de kerk, heb ik geadviseerd om bij elkaar te blijven en te doen, wat hun hand vindt om te doen.
Hoe het met de andere helft gaan zal ? Zal het opnieuw komen tot een scheiding ? Dat verhoede de Heere.
Maar voor de zoveelste maal moet ik constateren, dat er ook in het evangeliseren gevaar schuilt.
Het groeit scheef.
Er zitten in het evangelisatiebestuur van Stolwijk mannen, die, naar men mij mededeelde, nooit het Heilig Avondmaal hebben zien bedienen.
Men ontwent aan de kerk en aan de bediening van de sacramenten.
Lezers, de secretaris van de Gereformeerde Bond moet hier tegen waarschuwen.
Als de mannen van de evangelisatie van Stolwijk niet oppassen, dan komen ze toch misschien nog terecht, waar ze zeiden nooit te willen terecht komen n.l. op de weg van de afscheiding.
TIMMER.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 1950
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 februari 1950
De Waarheidsvriend | 8 Pagina's