Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verdieping van de kloof tussen Rooms Katholieken en Protestanten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdieping van de kloof tussen Rooms Katholieken en Protestanten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paus Pius IX is 't geweest, die het dogma van de onbevlekte ontvangenis van Maria heeft afgekondigd.

Toen schreef men 1854.

„Aan het einde van het heilige jaar 1950 zal het Pontificaat van Pius XII een glanzende steen toebrengen aan de Kroon van de moeder Gods. Aan het einde van het jaar 1950 zal de leer van de ten hemelopneming van Maria worden opgenomen in de onfeilbare dogma's van de Moederkerk"

— zo schreef een Rooms blad. De Mariaverering begint haar toppunt te bereiken in de Rooms Katholieke kerk. Erger kan het haast niet.

De Protestanten willen van de Mariaverering niets weten.

Nu zult u misschien vragen, hoe of het komt dat er in dit stuk een diepe kloof gaapt tussen Protestanten en Rooms Katholieken. Ge zegt misschien, dat er toch maar één bijbel is. Vanwaar dan al die verschillen?

Ik herinner mij, dat er door een Protestant in de vragenbus van het bekende apologetische geschrift vanwege de Rooms Katholieke kerk „Het Schild", de vraag werd gedaan, hoe de Rooms Katholieke kerk toch aan die Mariaverering kwam. Die Protestant verklaarde in die vragenbus, dat hij er tenminste niets van in de bijbel kon vinden.

Zo is het toch inderdaad. We vinden in de Heilige Schrift de mededeling van de aankondiging der geboorte van de Heere Jezus aan de moedermaagd Maria. We lezen voortis van haar bezoek aan Elizabeth en van de lofzang, die zij gezongen heeft. Verder van de geschiedenis van de geboorte in de stal van Bethlehem, de voorstelling in de tempel in tegenwoordigheid van Simeon en Hanna, de 12-jarige Jezus met zijn moeder in de tempel; de vlucht naar Egypte; Jezus met zijn moeder op de bruiloft te Kana.

Tenslotte lezen we nog in de Evangeliën, hoe Maria tijdens een prediking van de Heere Jezus buiten op Hem stond te wachten. Eindelijk horen we ten laatste, hoe ze haar geliefde zoon aan het kruis heeft zien hangen. Maar verder horen we maar heel weinig meer van Maria.

En als de apostel Paulus het over Maria heeft, noemt hij eigenlijk niet eens haar naam, maar hij zegt alleen, dat Christus uit een vrouw geboren is, zonder naamsvermelding.

De beantwoorder van de vragen in die rubriek van „Het Schild", een bekende pater, gaf een onderschrift bij deze vraag. Hij begon met de eerlijke bekentenis, dat de Heilige Schrift ons van de Mariaverering inderdaad niets heeft vermeld. „Maar" — zo deelde hij verder mee — „dat behoefde ook niet in de H. Schrift te worden vermeld, want de Heere God had het in de loop der eeuwen aan de pausen geopenbaard".

Ziezo, nu weet ge waar de kloof zit.

Het gaat weer om het oude verschil, waar het reeds bij Maarten Luther om ging. Zullen we buigen voor de Heilige Schrift òf zullen we ook luisteren naar hetgeen de pausen ons hebben te zeggen?

Voor de Protestant kan er geen sprake zijn van Mariaverering. Elke schrede op die weg is verdieping van de kloof tussen Rooms-Katholicisme en Protestantisme.

Helaas, gaat de Roomse kerk hoe langer hoe verder op deze ingeslagen weg. Och, dat zij mocht terugkeren van de dwalingen van haar weg! Terug alleen tot de Wet en tot de Getuigenis! Terug naar het Woord Gods en niet naar eens mensen woord!

O, het smart ons, dat de Roomse kerk steeds verder gaat op haar dwaalwegen.

Laat het Protestantisme ook van onze dag met Luther zeggen, dat we hier moeten blijven staan en dat we niet anders kunnen, alleen omdat God het zo wil.

TIMMER.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1950

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

Verdieping van de kloof tussen Rooms Katholieken en Protestanten

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1950

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's