Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

ONDERWIJS

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ONDERWIJS

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een nieuw Onderwijs-plan

III.

Na het voor de kinderen niet verplichte ÏQeuteronderwijs, komt dan het Onderwijs, dat voor allen verplicht is^ De Nota noemt dit : Basisonderwijs. Deze naam is duidelijk, als we weten dat het woord basis betekent : grondslag, fundament. Dit Basisonderwijs moet dus de grondslag leggen voor het leven en voor alle verder Onderwijs, het moet datgene bijbrengen, wat ieder in z'n latere leven nodig heeft en de basis van ontwikkeling verschaffen, die noodzakelijk is voor alle verdere vormen van Onderwijs.. Als ideaal stelt de Minister : Basisonderwijs gedurende 5 jaar; met het oog op verschillende omstandigheden, o.a. het gebrek aan gebouwen, wordt voorlopig de duur van 6 jaar, die voor het tegenwoordige G.L.O. geldt, gehandhaafd, d.i. van 7 tot en met 12 jaar.

De omvang van de leerstof zal voor alle kinderen ongeveer gelijk moeten zijn. Wel lopen de verstandelijke vermogens der leerlingen sterk uiteen, maar dit zou volgens de Nota op te vangen zijn door de leerlingen, zonder klassesplitsing tot groepen van niet al te zeer uiteenlopende begaafdheid samen te brengen. De wijze van uitvoering van opdrachten in groepsverband of ook individueel zal waardevolle gegevens kunnen verschaffen met betrekking tot de geschiktheid der leerlingen voor voortgezet Onderwijs. Het werken in groepsverband en het geven van. bij het intelligentiepeil der groep aangepast Onderwijs, zou het aantal „zittenblijvers" wellicht sterk kunnen verminderen. Huiswerk worde in de lagere klassen uiterst zeldzaam gegeven en ook in de hogere leerjaren moet het over 't algemeen zeer beperkt blijven. Overwogen wordt, om het stelsel van de bevordering der leerlingen per klas te vervangen door bevordering per leervak. Dit wordt bestudeerd en aan de practijk getoetst.

Het Basisonderwijs zal dan omvatten:

a. het lezen, spreken en schrijven der Moedertaal,

b. rekenen (hoofdzakelijk het aanleren van vaardigheden),

c. lichamelijke oefening (het spel mag niet ontbreken),

d. enige oriëntatie in ruimte (aardrijkskunde),

e. enige oriëntatie in tijd (geschiedenis),

f. nuttige handwerken voor meisjes,

g. tekenen,

h. muziek en zang.

Deze vakken, n.l. tekenen, muziek en zang, dienen op niet te opzettelijke wijze voor de sesthetische vorming.

Tevens zal het kind op school moeten leren de juiste gedragswijze ten opzichte van anderen en de regels, die in de samenleving gelden.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 augustus 1951

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

ONDERWIJS

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 augustus 1951

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's