Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WEDERGEBOORTE IN VERBAND MET RECHTVAARDIGING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WEDERGEBOORTE IN VERBAND MET RECHTVAARDIGING

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Referaat gehouden op de Jaarvergadering van de Gereformeerde Bond door ds. W. L. Tukker

GESTELDE VRAGEN.

Van der Pol, Jaarsveld. Gaat de roeping aan de wedergeboorte vooraf ?

Waar het woord der roeping het hart treft, vallen roeping en wedergeboorte samen, de wedergeboorte vindt plaats door het eeuwig blijvende zaad des Woords. Hoeveel malen voordien de roepstem des Woords tot de verloren zondaar gekomen zal zijn, wie zal dat uitmaken ?

Ds. I. de Tombe, Jaarsveld, vraagt of de wedergeboorte gezien moet worden als een proces dat uitwerkt op de voltooiing in de wedergeboorte in het eind der dagen. De wedergeboorte wordt door de D. L. R. gezien als in een punt des tij ds en Calvijn die de wedergeboorte meer opvat als heiligmaking, ziet de wedergeboorte als een levenslang durend proces. En dat proces strekt zich uit de aard der zaak naar de dag der voleiding.

Van der Ent, Zeist. Is de rechtvaardigheid van Christus alleen te zien als een toegerekende gerechtigheid, of ook als een. die heiligend werkt in het leven ? De gerechtigheid van Christus wordt toegerekend en de heiligheid van Chris-' tus wordt geschonken op grond van de toegerekende gerechtigheid.

Is zonde ontdekking een werk van de Vader of van de Zoon. Is dit Middelaarswerk ? In het algemeen verdient het aanbeveling de werken Gods tot zaligheid van de zondaar trinitarisch te zien. In het algemeen zijn wij gewoon de overtuiging van zonden aan de Heilige Geest toe te schrijven, Die gekomen zijnde, de wereld zou overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel.

Ds. L. Vroegindewey, Papendrecht. Moet de wedergeboorte geplaatst worden na de ontdekking, op het moment dat de zondaar Christus aanneemt ? Eindigt elke ontdekking in het rechtvaardigend geloof ? Is de rechtvaardiging vrucht van de vereniging met Christus (unio mystica)? Heeft Boston gelijk als hij leert de volkomen afbraak van de mens ? Aan wie moet de vergeving gepredikt, aan wie met Christus verenigd is of niet ?

De geschiedenis van Lucas 7 waar de zondares uit 's Heilands mond hoort : Uw zonden zijn u vergeven, uw geloof heeft u behouden, toont dat deze vrouw geloof bezat voordat zij gerechtvaardigd werd, dat dus het geloof in de zondeontdekking en het wekken van het zoeken naar Jezus zich^ reeds openbaarde, als vrucht van wedergeboorte. Niet elke ontdekking eindigt in het rechtvaardigend geloof, zoals te zien is bij Kaïn, Judas.

Het is moeilijk te zeggen of de rechtvaardiging vrucht is van de vereniging met Christus of omgekeerd. Men kan het beide zeggen.

Boston heeft gelijk als hij de volkomen afbraak van de mens leert, alleen is het moeilijk te zeggen hoe dit geschiedt. Het ene gebouw wordt in weken en maanden afgebroken, het andere stort in'een dag ineen.

De vergeving, moet gepredikt aan hem die Christus en

al Zijn weldaden aanneemt, als een verklaring. Hier wordt de deur metterdaad geopend Zondag 31. Evenwel moet de vergeving als een aanbod der genade ook gepredikt worden aan hen die niet in Christus zijn.

(Het antwoord op de laatste twee vragen van ds. Vroegindewey bleef ter vergadering achterwege, ik ben blij het alsnog te kunnen geven).

H. van Gaasbeek, Veenendaal vraagt naar de consciëntiegevallen bij Amesius in verband met de wedergeboorte.

Sommige oudere Godgeleerden stonden toch op het behandelen van de verschillende gemoedsgevallen in de prediking. Wie Gods Woord predikt zal echter de verschillende gesteldheden des geloofs van zelf tegen komen en Gods Woord is medicijn genoeg voor alle voorkomende gevallen.

Ds. S. van Dorp, Zeist wijst er op in verband met de vragen van ds. Vroegindewey dat de belijdenisgeschriften zelf verscheidenheid leren. Zondag 7 spreekt van een ingelijfd worden door het geloof, art. 24 N. G. B. zegt dat het geloof wederbaart en de D. L. R. spreken van de wedergeboorte voor het geloof, a Brakel zegt dat geloof en wedergeboorte gelijk vallen, maar dat het geloof wat de orde betreft voorop gaat.

Verboom. Wat bedoelt referent met het terugvallen op het woord bij de rechtvaardigmaking ? Hoe staat het met de objectieve en de subjectieve rechtvaardigmaking ?

De gerechtvaardigde mag altijd in tijden van aanvechting terugvallen op het woord Gods. Dit kan zijn op het woord waarmede de Heere persoonlijk vrijsprak, b.v. Lucas 7 : Uw zonden zijn u vergeven. Men kan en mag ook op de beloften Gods in het Woord in het algemeen zich beroepen, afgezien van het feit of men aan éen of andere tekst persoonlijk vat kreeg. God laat Zich ten allen tijde binden aan Zijn Woord. De objectieve rechtvaardiging in kruis en opstanding van Christus moet in een persoonlijk geloof door de Heilige Geest toegepast worden aan het hart.

Ds; C. van der Wal wijst op de grote waarde van de theologen van de nadere Reformatie en op de evangelische kracht van hun geschriften. Redenen waarom de lezing van deze Oude Schrijvers zeer is aan te bevelen. Hun staan in het Woord Gods maakt ze voor deze tijd nog levend en bruikbaar.

Blijleven, Winterswijk. Hoe komt het dat er meer nadruk wordt gelegd op de rechtvaardigmaking dan op de wedergeboorte ?

Dit vindt zijn oorzaak in het feit dat de Schrift in veel ruimer mate spreekt óver de rechtvaardiging door het geloof dan over de wedergeboorte en men zal goed doen de bijbelse verhouding waarin de leerstukken voorkomen in acht te nemen.

Bastmeyer, Woerden, vraagt naar de uitdrukking , , een bedekte schuld", en voorts of het niet nodiger is te wijzen op de noodzakelijkheid van de rechtvaardiging.

, De hoop op de schuldvergeving kan een zekere vrede geven in het gemoed, het is echter goed te komen tot de zekerheid des geloofs, die ontstaat door het verlossende woord : , , De zonden zijn u vergeven".

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 1953

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's

WEDERGEBOORTE IN VERBAND MET RECHTVAARDIGING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 mei 1953

De Waarheidsvriend | 8 Pagina's